فراوانی عوامل باکتریال و حساسیت دارویی سپتی سمی در نوزادان بستری در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه در سال های 87-1386

پیام:
چکیده:
زمینه
سپتی سمی یکی از علت های مهم مرگ و میر در نوزادان است. از عوامل مهم و کمک کننده به کاهش مرگ نوزادان، آگاهی از علت و مشخصات باکتریولوژیک سپتی سمی است. هدف از این مطالعه، تعیین فراوانی عوامل باکتریال و حساسیت دارویی عوامل ایجادکننده سپتی سمی نوزادان در سال های 87-1386 می باشد.
روش ها
این مطالعه به صورت مقطعی توصیفی در مدت دو سال بر روی 2175 تعداد پرونده نوزاد بستری در بخش نوزادان و NICU بیمارستان امام رضا(ع) انجام گرفت. از این تعداد 90 نفر به مطالعه وارد شدند. معیار پذیرش نوزادان، کشت خون مثبت همراه با علایم بالینی مانند تب، شوک و هیپورفلکسی بود. اطلاعات نوزادان با استفاده از سیستم HIS و بررسی پرونده ها جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Spss 15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
فراوانی سپتی سمی نوزادان 13/4 درصد بود. 3/62 درصد باکتری ها گرم منفی و7/37 درصد گرم مثبت بودند. در مجموع، 12 نوع باکتری جدا شد. از باکتری های گرم مثبت، استافیلوکوکوس اورئوس (1/31%) و از باکتری های گرم منفی، کلبسیلا پنومونیه (7/16%)، شایع ترین جرم جداشده بودند. 3/33 درصد نوزادان فوت شدند. حساس ترین آنتی بیوتیک ها در باکتری های گرم مثبت سیپروفلوکساسین (5/73%)، ایمپینم (6/70%)، سفتریاکسون (50%) و در باکتری های گرم منفی سیپروفلوکساسین (8/76%)، ایمپینم (2/73%) و کوتریموکسازول (6/44%) بود. بیشترین مقاومت در باکتری های گرم مثبت مربوط به آنتی بیوتیک های کوتریموکسازول (3/35%)، جنتامایسین (4/32%) و سفتریاکسون (4/29%) و در باکتری های گرم منفی، سفتریاکسون، جنتامایسین و سفوتاکسیم (هرکدام 2/73%) می باشد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین و ایمپینم، داروهایی مناسب برای شروع درمان تجربی تا قبل از آماده شدن جواب آنتی بیوگرام در این بیمارستان می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
132
لینک کوتاه:
magiran.com/p862614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!