تعیین میزان مصرف قرص های پیشگیری از بارداری در حاملگی های ناخواسته و بررسی عوامل مرتبط با شکست آن

پیام:
چکیده:
مقدمه

بارداری ناخواسته با عواقب ناخوشایند جسمی و روانی برای مادر و جنین همراه است. بسیاری از موارد بارداری ناخواسته در زنانی ایجاد می شود که برای جلوگیری از بارداری به روش های بسیار مطمئن به ویژه قرص های ضد بارداری خوراکی روی آورده اند. این پژوهش با هدف بررسی میزان مصرف قرص های ضدبارداری خوراکی در حاملگی های ناخواسته و بررسی عوامل مرتبط با شکست آن انجام شد.

روش کار

در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 1000 خانم باردار که در سال های 1386-1387 برای زایمان به بخش مامایی بیمارستان امام رضا در مشهد مراجعه کرده بودند از نظر بارداری ناخواسته مورد بررسی قرار گرفتند سپس مادرانی که حین مصرف قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری حامله شده بودند، در مورد روش مصرف آن مورد پرسش قرار گرفتند. داده ها به کمک پرسشنامه ای شامل اطلاعات جمعیت شناختی و روش پیشگیری از بارداری جمع آوری و با نرم افزار SPSS (نسخه 5/11) تحلیل شد.

یافته ها

5/34 درصد افراد مورد مطالعه حاملگی ناخواسته داشتند که 91/3 درصد آنها از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کردند. در حاملگی های ناخواسته رایج ترین روش پیشگیری از بارداری قرص های خوراکی بود (%3/40) که 7/19 درصد افراد آن را به طور صحیح مصرف می کردند. شایع ترین علت مصرف نادرست ترس از عوارض (2/42 درصد) بود. سن، سطح تحصیلات و وضعیت اقتصادی با شکست رابطه معنی دار داشت (05/0p<).

نتیجه گیری

از آنجا که پرمصرف ترین روش قابل برگشت پیشگیری از بارداری قرص های ترکیبی هستند و مهم ترین عامل شکست ترس از عوارض است، آموزش مصرف صحیح و اطمینان دادن به مصرف کنندگان در خصوص عوارض دارو می تواند از بسیاری موارد بارداری ناخواسته پیشگیری کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p863015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!