بررسی شیوع و علل بروز تب در بیماران بستری در ICU و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیک آنان در بیمارستانهای آموزشی شهر سنندج 1387

پیام:
چکیده:
مقدمه
بروز تب بعنوان یک مشکل شایع در بیماران ICUمطرح است. حدود 70% بیماران بستری در بخش ICU دچار تب می شوند با توجه به اینکه بیشترین میزان بروز تب در بیماران بستری در بخش ICU اتفاق می افتد که می تواندمنجر به افزایش میزان مرگ ومیر در آنان گردد.لذا در این مطالعه تلاش می شود شیوع وعلل بروز تب در بیماران بستری در ICU وارتباط ان با مشخصات دموگرافیک آنان مورد بررسی قرار گیرد.
مواد و روش ها
این مطالعه، توصیفی- تحلیلی بوده که جامعه پژوهش شامل 110 بیمار بستری در بخشهای ICU بیمارستانهای آموزشی شهر سنندج که در بدو ورود در ICU تب نداشته و24 ساعت بعد دارای درجه حرارت بالاتر ازبودند می باشد.از این میان کلیه بیماران تب دار در فاصله زمانی اسفند ماه سال 86 تا مرداد ماه1387 به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادها پرسشنامه ای استاندارد بود، که پس از تکمیل آنها توسط پرسشگر کدبندی شدو سپس داده ها با استفاده از روش های آماری SPSS داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد علل عفونی بروز تب به ترتیب 02/38 درصد نمونه های مورد پژوهش عفونت ناشی از کاتتر و 5/34 درصد نیز پنومونی ناشی از ونتیلاتور و 5/14 درصد مشکلات ناشی از عوارض ناشی از عفونت زخم داشتند. و تنها 6/3 درصد موارد علل بروز تب ناشی از عفونت مربوط به سپسیس شکم و 8/1 درصد به طور مشترک مربوط به سینوزیت و اسهال دیفیسیل بود. هم چنین نتایج حاصل از این بررسی در مورد علل غیر عفونی بروز تب نشان داد که اکثریت 1/29 ناشی از پنومونی آسپیراسیون، وکمترین درصد 8/1 بطور مشترک مربوط به سندرم دیسترس تنفسی، اولسردکوبیتوس تب ناشی از انتقال خون و کله سیتیت بدون انسداد بود هم چنین آزمون آماری کای دو رابطه معنی دار آماری بین سن (P<0/01)، مدت اقامت در بیمارستان (P<0/05) و میزان GCS بیمار (P<0/01) را با بروز تب نشان داد
بحث و نتیجه گیری
بروز تب در بخش ICUیکی از عوارض شایع در بیماران بستری می باشد فراوانی این عارضه در این بررسی مشابه و حتی پایین تر از مطالعاتی است که در سایر مناطق انجام شده است و نشان دهنده آن است که علیرغم کمبود امکانات در بخشهای مااستانداردهای کنترل عفونت و اصول مراقبت از بیمار بخوبی رعایت می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p863443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!