فراوانی کاندیدوری در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه

پیام:
چکیده:
مقدمه
برخی از گونه های کاندیدا به ویژه کاندیدا آلبیکنس فلور بدن انسان و حیوانات هستند که در پوست، حلق، دهان، دستگاه گوارش و مجرای ادرار به صورت هم زیست حضور داشته و ممکن است به صورت اولیه به ویژه در بیماران بستری در بیمارستان کلونیزه شده و سپس ایجاد بیماری نمایند. بر اساس مطالعات اخیر کاندیدوری در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه به سرعت در حال افزایش است. هدف از بررسی حاضر تعیین فراوانی کاندیدوری مرتبط با سوندهای ادراری در این بیماران جهت تعیین عوامل خطر کاندیدوری و توزیع فراوانی گونه های کاندیدا بود.
روش
با طراحی یک مطالعه توصیفی- مقطعی 110 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه با محدوده سنی بالاتر از 18 سال که برای مدت بیش از 7 روز سوند ادراری داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند. از هر بیمار بلافاصله پس از تعویض سوند ادراری، نمونه ادرار تازه گرفته شده و حداکثر ظرف یک ساعت به آزمایشگاه منتقل و مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات بر پایه پرسش نامه و چک لیستی برای ثبت ویژگی های دموگرافیک بود.
یافته ها
از میان 110 بیمار 65 نفر (1/59%) مرد و 45 نفر (9/40%) زن بودند. در مجموع 29 نفر (4/26%) مبتلا به کاندیدوری بودند که با کشت تایید شد. بیشترین فراوانی مربوط به گونه ی کاندیدا آلبیکنس(3/34%) بود. عوامل خطر کاندیدوری مرتبط با سونداژ شامل سن، طول مدت بستری و طول مدت سونداژ، مصرف بیشتر از دو نوع آنتی بیوتیک، مصرف کورتیکواستروئید و دیابت ملیتوس بود.
نتیجه گیری
با توجه به افزایش روزافزون ابتلا به گونه های مختلف کاندیدا در بیماران بستری به ویژه در بخش مراقبت های ویژه، توصیه می شود که مراقبت بیشتری در پیشگیری از ابتلا به این ارگانیسم اعمال شده و در بیمارانی که عوامل خطر کاندیدوری در آنها وجود دارد توجه خاص مبذول شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
228
لینک کوتاه:
magiran.com/p864210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!