بررسی آگاهی دندانپزشکان شهر اصفهان در زمینه ایمپلنت های دندانی بر حسب جنبه های دموگرافیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
شواهد موجود حاکی از آن است که در کشور ما مشابه سایر کشورهای جهان درخواست درمان ایمپلنت رو به فزونی است، لذا ارتقای دانش و عملکرد دندان پزشکان در این زمینه ضروری به نظر می رسد. هدف پژوهش حاضر بررسی آگاهی دندان پزشکان شهر اصفهان جهت ایجاد پایه ای از اطلاعات برای برنامه ریزی دوره های بازآموزی در زمینه ی آموزش ایمپلنت بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی-مقطعی 300نفر از دندان پزشکان شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود که پس از طراحی و بررسی پایایی و روایی به صورت حضوری به افراد مورد پژوهش ارایه و پس از تکمیل جمع آوری شد. پس از کد بندی، میانگین نمره ی پرسشنامه بر حسب حداقل صفر و حداکثر 60 محاسبه و اطلاعات به دست آمده با روش های آمار توصیفی، آزمون های T-test و آنالیز واریانس تحلیل آماری شد. (05/0=α)
یافته ها
7/67 درصد افراد در دوره ی بازآموزی ایمپلنت شرکت نداشته، میانگین نمره ی کل پرسشنامه برای تمام نمونه مورد پژوهش 9/16 ± 33/28 (بر اساس نمره صفر تا 60) محاسبه شد. میانگین نمره دندان پزشکان عمومی 16 ± 87/27 و نمره ی دندان پزشکان متخصص 9/17 ± 41 محاسبه شد که از نظر آماری معنی دار بود (03/0 = pvalue) میانگین نمره ی دندان پزشکان که دوره بازآموزی ایمپلنت را گذرانده بودند 74/13 ± 72/38 و دندان پزشکانی که دوره ایمپلنت نگذرانده بودند 12/16 ± 4/23 بود و تفاوت معنی دار بود (001/0 pvalue <).
نتیجه گیری
نمره ی آگاهی دندان پزشکان عمومی و متخصص تا حد ایده آل بسیار تفاوت داشت. با توجه به نیاز دندان پزشکان به دانش ایمپلنت لازم است تا برنامه ی درسی دانشجویان دندان پزشکی و برنامه های دوره بازآموزی دندان پزشکان متناسب با این نیاز برنامه ریزی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
493
لینک کوتاه:
magiran.com/p864281 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!