بررسی فراوانی میزان جرم باقی مانده بعد از انجام جرم گیری و تسطیح ریشه در بیماران دارای پریودنتیت متوسط تا پیشرفته

پیام:
چکیده:
مقدمه

درمان های غیرجراحی شامل جرم گیری و تسطیح ریشه همواره به عنوان یکی از موثرترین روش های درمانی پریودنتال مطرح بوده اند. هدف از اینسترومنت زیر لثه ای حذف کامل جرم و رسوبات کلسیفیه و ایجاد سطحی صاف بر روی ریشه است. هدف از این مطالعه تعیین کارایی روش های معمول جرم گیری در حذف کامل رسوبات زیر لثه ای است.

مواد و روش ها

در 23 بیمار با پریودنتیت متوسط تا پیشرفته، 276 سطح مختلف با عمق پاکت بیشتر از mm4 انتخاب شد. ابتدا جرم گیری و تسطیح ریشه به طور کامل برای این بیماران انجام شد و صحت آن توسط یک پریودنتیست با تجربه به تایید رسید. در فاز جراحی نواحی مورد نظر اکسپوز شده و از نظر حضور و میزان جرم باقی مانده مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

از 276 سطح مختلف 9/60 % نواحی جرم باقی مانده داشتند. میانگین حضور جرم در سطوح اینترپروگزیمال (1/63%) بیش از سطوح رادیکولار (50%) بود (029/. pvalue=). همچنین میانگین شاخص جرم در زنان بیشتر از مردان (039/. p.value=) و در سمت راست بیشتر از سمت چپ (001/. p.value=) بود. بین میانگین عمق پاکت و شاخص جرم ارتباط مستقیمی وجود داشت و با افزایش عمق پروبینگ، شاخص جرم باقی مانده هم بیشتر می شد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان می دهد که جرم گیری به روش بسته در پاکت های عمیق، روش کاملا مطمئنی برای حذف رسوب های زیر لثه ای نیست. این روش در بیش از نیمی از سطوح ناقص بوده و نیاز به روش های باز SRP در بیماران پریودنتال با عمق پاکت عمیق را مورد تاکید قرار می دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
512
لینک کوتاه:
magiran.com/p864284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!