بررسی مقایسه ای عوامل خطر ساز شکاف لب و کام در افراد مبتلا و سالم

پیام:
چکیده:
مقدمه
شکاف لب و کام یکی از شایع‎ترین ناهنجاری های مادرزادی تکاملی در ناحیه کرانیوفاشیال است. ریسک فاکتورهای مختلفی برای آن مطرح شده که برخی به طور محدود بررسی شده است. هدف این پژوهش بررسی فراوانی ریسک فاکتورهای مهم شکاف لب و کام در مبتلایان مراجعه کننده به کلینیک شکاف لب و کام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سالهای 89-1388 بود.
مواد و روش ها
این مطالعه مورد-شاهدی گذشته‎نگر در سال های 89-1388 در کلینیک شکاف لب و کام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. گروه مورد، 145 کودک زیر 3 سال(91 پسر، 54 دختر) مبتلا به شکاف لب و کام در کلینیک شکاف لب و کام و گروه شاهد، بررسی 151 کودک سالم زیر 3 سال (90 پسر، 61 دختر) در مراکز بهداشتی بود. سابقه فامیلی شکاف لب و کام، سن مادر در زمان بارداری، بعلاوه بروز بیماری عفونی، تروما، برخورد با اشعه ایکس، خونریزی رحمی، مصرف دارو و استرس در سه ماه اول بارداری و (BMI) Body Mass Index مادر قبل از بارداری مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت داده ها با روش‎های آماری توصیفی،t-test، chi square و رگرسیون لوجستیک آنالیز شدند.(05/0=α)
یافته ها
میانگین سنی کودکان در گروه مورد 84/0± 89/1 و در گروه شاهد 93/0± 77/1 سال بود. متغیرهای سابقه فامیلی شکاف با درصد فراوانی % 9/26 در گروه مورد و% 3/1در گروه شاهد (001/0< pvalue)، مصرف آنتی بیوتیک در 3 ماه اول بارداری با درصد فراوانی %2/36 در گروه مورد و %9/7 در گروه شاهد (001/0 pvalue<)، BMI قبل از بارداری (036/0 =pvalue) و استرس در 3 ماه اول بارداری (048/0 pvalue =) تفاوت معناداری داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به محدودیتهای این مطالعه عواملی چون سابقه فامیلی، مصرف آنتی بیوتیک، استرس و BMI قبل از حاملگی ارتباط مثبتی با بروز شکاف لب و کام داشتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
526
لینک کوتاه:
magiran.com/p864287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!