بررسی تاثیر فیلم آموزشی بر نگرش دانشجویان دندان پزشکی نسبت به روش های کنترل رفتاری رایج در دندان پزشکی کودکان

پیام:
چکیده:
مقدمه
به منظور انجام درمان موفقیت آمیز، دندان پزشکان می بایست شیوه های مختلفی را برای کنترل رفتاری کودکان به کار برند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر فیلم آموزشی و همچنین آموزش نظری تکنیک های رایج در دندان پزشکی کودکان بر نگرش دانشجویان دندان پزشکی بود.
مواد و روش ها
برای انجام این مطالعه تجربی-مداخله ای ابتدا در مورد هر روش یک جمله برای دانشجویان توضیح داده شد و آن ها پرسشنامه را که حاوی اطلاعات دموگرافیک و سوالات مربوط به تکنیک های مختلف کنترل رفتاری بود پر کردند. سپس فیلم ویدئویی که در آن، تکنیک ها به طور کامل توضیح داده و سپس اجرا شد، نمایش داده شد و دانشجویان مجددا پرسشنامه را پر کردند. آموزش نظری در مورد تکنیک های کنترل رفتار به مدت 4 جلسه ی 2 ساعته انجام شد و بعد از این جلسات دانشجویان پرسشنامه ها را پر کردند. سپس میانگین نمرات مربوط به هر روش به طور جداگانه در سه مقطع زمانی (قبل از مشاهده ی فیلم، بعد از مشاهده ی فیلم و بعد از آموزش تئوری) با آزمونهای آماری ANOVAو Tukeyارزیابی گردید.(05/0=α)
یافته ها
بیشترین میزان پذیرش در هر سه مقطع زمانی مربوط به روش های tell-show-do و Voice control بود. مشاهده ی فیلم در هیچ یک از روش ها تغییر معناداری ایجاد نکرد. تاثیر آموزش نظری بر روش های Passive restraint، Voice control و General Anesthesia معنادار بود و توانست سبب افزایش پذیرش آن ها گردد.
نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه، فیلم آموزشی دانشجویان را آماده ی پذیرش آموزش می کند ولی آموزش نظری می تواند مقبولیت برخی روش ها را افزایش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
561
لینک کوتاه:
magiran.com/p864289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!