بررسی مقایسه ای کارایی سه نوع مسواک Cross - action، Classic و Pulsar در کتنرل پلاک به روش Bass

پیام:
چکیده:
مقدمه

روش اصلی جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و بیماری های پریودنتال، کنترل مکانیکی پلاک است. در بین روش های مکانیکی، استفاده روزانه از مسواک بهترین روش دستیابی به سلامت دهان و دندان به شمار می رود. یکی از عواملی که در کارایی مسواک زدن موثر است طرح و شکل مسواک می باشد. هدف از این مطالعه، مقایسه ی کارایی سه طرح مسواک شامل Classic، Cross –action و Pulsar در کنترل پلاک به روش Bass بود.

مواد و روش ها

در این کار آزمایی بالینی، 30 نفر داوطلب انتخاب شدند. برای تمامی داوطلبین پروفیلاکسی انجام گردید و مسواک زدن به روش Bass به آن ها آموزش داده شد، سپس داوطلبین به صورت تصادفی یکی از سه نوع مسواک Classic، Cross-action و Pulsar را دریافت نمودند تا 7 روز با مسواک مورد نظر مسواک بزنند. از داوطلبین خواسته شد که 24 ساعت قبل از مراجعه از مسواک زدن اجتناب نمایند. در روز مراجعه میزان پلاک دندانی داوطلبین با استفاده از شاخص پلاک O’Leary ثبت گردید، سپس داوطلب تحت نظر محقق با مسواک مورد نظر به روش Bass مسواک زد و دوباره سطح پلاک دندانی او با همان شاخص اندازه گیری شد. این فرآیند برای دو نوع مسواک دیگر نیز تکرار شد. نهایتا داده ها با استفاده از آزمون های t-test sampleو Repeated measure ANOVA ارزیابی شد. (05/0=α)

یافته ها

میزان برداشت پلاک در مسواک Classic %5/21، در مسواک Cross action %77/26 و در مسواک Pulsar%03/24 بود. هر سه نوع مسواک به صورت معنی داری باعث کاهش میزان پلاک شدند (05/0>pvalue)، ولی بین سه نوع مسواک تفاوت معنی داری از نظر میزان برداشت پلاک دیده نشد (05/0<pvalue).

نتیجه گیری

با توجه به محدودیت های مطالعه، هر سه نوع مسواک مورد بررسی در کنترل پلاک به روش Bass موثر بودند و کارایی حذف پلاک آن ها با یکدیگر تفاوت نداشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
597
لینک کوتاه:
magiran.com/p864293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!