بررسی دامنه تغییرات زاویه β در دانش آموزان 17-6 سال شهر اصفهان با اکلوژن نرمال

پیام:
چکیده:
مقدمه
اندازه گیری دقیق رابطه قدامی- خلفی فکین اهمیت ویژه ای در تشخیص و طرح درمان ارتودنسی دارد. اندازه گیری های خطی و زاویه ای پیشنهادی برای ارزیابی روابط ساژیتالی فکین مانند زاویه ANB و شاخص Wits Appraisal به دلیل تاثیرپذیری از عوامل مختلف چندان دقیق نمی باشند. هدف از انجام این مطالعه اندازه گیری میانگین زاویه β می باشد که در ارزیابی رابطه قدامی- خلفی فکین از دقت خوبی برخوردار است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر،مطالعه ای توصیفی- تحلیلی و بدون جهت می باشد. به منظور انجام این مطالعه پرونده های موجود در بایگانی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و تعداد 235 کلیشه سفالومتری از پرونده های افرادی که قبلا تحت هیچ گونه درمان ارتودنسی قرار نگرفته بودند و براساس شاخص های 13 گانه در گروه اکلوژن نرمال قرار داشتند، انتخاب شد. نمونه ها،به پنج گروه سنی تقسیم شدند.پس از tracing سفالومتری ها، زاویه ANB، شاخص Wits و زاویه β (زاویه حاصل از برخورد خط AB و خط عمود از نقطه A بر خط CB) اندازه گیری گردید. در طی اندازه گیری 36 نمونه، از مطالعه خارج شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد میانگین زاویه β، برابر 31/3±7/31 بوده و دامنه تغییرات این زاویه، بین 5/21 تا 39 درجه می باشد که از نظر آماری بین دو جنس تفاوت معنی دار وجود ندارد.این زاویه با سن ارتباط مستقیم و معنی دار دارد(435/0=r). ارتباط این زاویه با زاویه ANB و شاخص Wits، معنی دار و معکوس بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه زاویه β از دقت خوبی در ارزیابی رابطه قدامی-خلفی فکین برخورار بوده و می تواند به عنوان یک شاخص ارزشمند در ارزیابی ها مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژه ها: اکلوژن نرمال، زاویه ANB، شاخص Wits و زاویه β.
زبان:
فارسی
در صفحه:
775
لینک کوتاه:
magiran.com/p864312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!