بررسی اثر لیزر Er: YAG بر چسبندگی عاجی سیستم های باندینگ سلف اچ و توتال اچ در دو مقطع تاج و ریشه

پیام:
چکیده:
مقدمه
لیزر Er:YAG در برداشت نسوج دندانی و آماده سازی سطوح دندانی جهت چسبندگی مفید می باشد. هدف از این مطالعه بررسی کارایی لیزر Er:YAG در بهبود استحکام اتصال کامپوزیت به عاج و ریشه دندان با استفاده از دو نوع سیستم ادهزیو سلف اچ و توتال اچ بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه آزمایشگاهی،60 دندان پرمولر سالم به طور تصادفی به 5 گروه 12 تایی تقسیم شدند. نمونه های هر گروه به وسیله دیسک الماسی از ناحیه CEJ قطع شد تا دو زیر گروه از مقاطع تاج و ریشه به دست آید. آماده سازی سطح در سه گروه بوسیله لیزر Er:YAG ((160mj، 4Hz انجام شد و یک ادهزیو توتال اچ با کاربرد اسید فسفریک یا بدون آن و نیز یک ادهزیو سلف اچ روی سطح بکار رفت. دو گروه دیگر بعنوان گروه کنترل بوسیله فرز الماسی آماده و سیستم های باندینگ طبق دستور کارخانه برای آن ها استفاده شد. در ادامه استوانه های کامپوزیتی (Z250، 3M، ESPE) به نمونه ها باند شد و بعد از 24 ساعت غوطه وری در آب مقطر و دمای 37 درجه سانتی گراد به وسیله دستگاه تست یونیورسال، میانگین استحکام اتصال برشی محاسبه و داده ها با آزمون آماری t آنالیز شدند (05/0 = α).
یافته ها
در مقایسه استحکام اتصال برشی مقاطع تاج و ریشه، بین هیچ کدام از زیرگروه ها تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (05/0p value >). ادهزیو سلف اچ بالاترین میانگین استحکام باند را در هر دو گروه لیزر و فرز داشت و بطور معنی داری بیشتر از ادهزیو توتال اچ بود (05/0 p value <). برای سیستم توتال اچ، کاندیشنینگ سطح بوسیله لیزر کارایی کمتری نسبت به اسید اچینگ داشت(05/0 p value <).
نتیجه گیری
آماده سازی سطح عاج با استفاده از لیزر Er:YAG بر میزان استحکام اتصال کامپوزیت به عاج بسته به نوع سیستم باندینگ موثر است، در اینحالت ادهزیو سلف اچ نسبت به سیستم توتال اچ کاهش بیشتری را در استحکام باند نشان می دهد. به علاوه اسید اچینگ عاج لیزر شده، کارایی ادهزیو توتال اچ را به طور چشمگیری بهبود بخشید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
802
لینک کوتاه:
magiran.com/p864320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!