بررسی فراوانی اختلال دید رنگ در دانشجویان بالینی و دستیاران دانشکده دندانپزشکی اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از عوامل موثر در زیبایی دندانها، تطابق رنگ آنها با دندانهای طبیعی است که دید صحیح رنگ در ایجاد آن اهمیت بسزائی دارد. وجود هرگونه نقص در تشخیص رنگ در درمانگر می تواند باعث عدم تشخیص صحیح، درمان نامطلوب و نارضایتی بیمار گردد. هدف این پژوهش ارزیابی فراوانی اختلال دید رنگ بین دانشجویان دوره عمومی و تخصصی دندان پزشکی بود.
مواد و روش ها
این پژوهش توصیفی تحلیلی باروش نمونه گیر ی آسان روی 252 نفر از دانشجویان دوره بالینی ودستیاران تخصصی دانشکده دندان پزشکی اصفهان انجام شد. داده ها از طریق چک لیست با ابزار استاندارد کور رنگی «Ishihara» گردآوری شد. این چک لیست شامل 11 صفحه و مشخص کننده سالم یا مبتلا بودن فرد به نقص در تشخیص رنگ می باشد. اطلاعات حاصله با نرم افزار SPSS و روش های آماری توصیفیChi-Square وآزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. (05/0 = α)
یافته ها
اختلال دید رنگ در 10 نفر (4 درصد) مشاهده شد و شیوع آن در بین آقایان 6/3 درصد و خانم ها 4/0 درصد بود. تعداد 19 نفر (5/7 درصد) در یکی از بستگان درجه اول اختلال دید رنگ داشتند. 60 نفر (8/23 درصد) آنها نزدیک بین بوده و 51 نفر (2/20 درصد) آستیگماتیسم بودند. 6 نفر (4/2 درصد) آن ها دوربینی داشته و 3 نفر 2/1 درصد به اختلال شبکوری مبتلا بودند.
نتیجه گیری
با توجه به محدودیت های این مطالعه، اختلال در تشخیص رنگ نسبتا شایع می باشد. بنابراین انجام آزمون مربوطه برای دندان پزشکان و افرادی که با انتخاب رنگ سر و کار دارند ضروری به نظر میرسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
853
لینک کوتاه:
magiran.com/p864322 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!