مقایسه تاثیر ورزش گروهی و انفرادی بر شدت خستگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

چکیده:
زمینه و هدف
خستگی شایع ترین و ناتوان کننده ترین علامت بیماری مولتیپل اسکلروزیس است. ورزش های ملایم هوازی اثر مثبت بر کاهش خستگی دارد. ناتوانی ناشی از بیماری ام.اس حمایت اجتماعی این افراد را کاهش می دهد و گروه درمانی برای بیان کردن مشکلات بیماران مبتلا به ام.اس که حمایت اجتماعی پایینی دارند مناسب است. از طرفی، بدلیل ماهیت بیماری ام.اس، همه بیماران، از گروه درمانی بهره نمی برند. لذا مطالعه ای با هدف، مقایسه تاثیر ورزش گروهی و انفرادی بر شدت خستگی بیماران مبتلا به ام.اس انجام شده است.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 57 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، بطور تصادفی در دو گروه (ورزش گروهی و انفرادی) قرار گرفتند. در گروه ورزش گروهی تمرینات ورزشی در سالن ورزشی و در کنار تعدادی از بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس دیگر و در گروه انفرادی در منزل انجام شد. مدت مداخله در هر دو گروه دو بار در هفته، به مدت 6 هفته و هر دوره ورزش شامل تمرینات کششی ملایم و یوگای مقدماتی بود. ابزارهای جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات فردی، ابزار شدت خستگی و چک لیست خودگزارش دهی بود. آنالیز داده ها با نرم افزار آماری SPSS و آزمون های تی مستقل، من ویتنی، آنالیز واریانس با اندازه گیری های تکراری، ضریب همبستگی چندگانه، مجذور کای و آزمون دقیق فیشر انجام شد.
یافته ها
میانگین شدت خستگی هفته ششم بعد از مداخله در گروه ورزش گروهی 6/1±6/3 و ورزش انفرادی 6/1±7/3 بود. میانگین شدت خستگی در پایان هفته سوم و هفته ششم بعد از مداخله در دو گروه ورزش گروهی و انفرادی با هم تفاوت آماری معنی دار نداشتند (05/0 P>).
همچنین آزمون آماری آنالیز واریانس با اندازه گیری های تکراری، تفاوت آماری معنی دار از نظر میانگین شدت خستگی در سه بار اندازه گیری در گروه ورزش گروهی نشان داد (025/0 p=)، ولی در گروه ورزش انفرادی این تفاوت معنی دار نبود.
نتیجه گیری
تفاوت معنی داری بین انجام ورزش گروهی و انفرادی بر کاهش میانگین شدت خستگی بیماران مبتلا به ام.اس وجود نداشت و عارضه ای نیز در بر نداشته است. بنابراین انجام این تمرینات به عنوان یک روش موثر، با قابلیت یادگیری و اجرای آسان چه به صورت گروهی و چه انفرادی در این بیماران توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p868954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!