بررسی اثر جینسینگ (Ginseng) بر میزان قندخون، لیپیدسرم وبیومارکرهای کبدی و کلیوی در رت های دیابتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
به دنبال سال هاست که از داروهای گیاهی در درمان دیابت استفاده می شود یکی از این داروها ریزوم جینسینگ می باشد. هدف از این مطالعه تعین اثر جینسینگ به صورت داروی خوراکی برروی قند و دیگر پارامتر های موثر از جمله مارکر های چربی در رت های دیابتی نر بود که به ندرت مورد بررسی قرار گرفته بودند.
روش بررسی
در این بررسی از 30 سر رت نر با محدوده ی وزنی 25±250 گرم و سن 4تا6 ماه با دسترسی آزاد به آب و غذا و در شرایط استاندارد 12 ساعت نور، 12 ساعت تاریکی با دمای محیط 2±21 درجه ی سانتی گراد استفاده شد. رت ها به صوت تصادفی به 3 گروه 10 سری تقسیم شدند. گروه 1 (گروه شاهد)، هیچ گونه دارویی دریافت نکردند. گروه 2 (گروه دیابتی) روزانه 60 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن استروپتوزوسین داخل صفاقی دریافت می کردند. گروه 3 (گروه تیمار) روزانه علاوه بر60 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم استروپتوزوسین، 150 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن رت، جینسینگ به صورت خوراکی دریافت کردند. در طی این مطالعه که به مدت 6 هفته بود، از هر یک از رت ها در دو نوبت خون گیری گردید. سطح سرمی گلوکز، BUN، کلسترول، تری گلیسرید،ALT، AST هر رت به صورت جداگانه سنجش گردید.
یافته ها
با توجه به به نتایج در گروه شاهد، میانگین قند خون 9/7±1/131 میلی گرم در دسی لیتر بود و در گروه دریافت کننده ی استرپتوزوسین بالای 550 میلی گرم در دسی لیتر رسید و در گروه دریافت کننده ی جینسینگ میزان قند خون در طی مطالعه کاهش نزولی نزدیک به 50 درصد داشت و به 5/12±0/269 میلی گرم در دسی لیتر رسید. میزان کلسترول در گروه تیمار نسبت به گروه دیابتی در حدود 40 درصد کاهش یافت. آنزیم های ALT، AST در گروه های تحت درمان و بیمار تفاوت چشمگیری نشان نداد. در برسی مارکر کلیوی BUN از 6/6±6/71 در گروه دیابتی به 7/5±1/50 میلی گرم در دسی لیتر در گروه تحت درمان رسید.
نتیجه گیری
نتایج این بررسی مشخص کرد که گیاه جینسینگ در رت های آزمایشگاهی حاوی ماده ی پایین آورنده گلوکز خون و کاهش دهنده ی عوارض ناشی از دیابت از جمله کنترل چربی های خون می باشد، اما برای استفاده در انسان نیاز به بررسی بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p869511 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!