بررسی اتیولوژی، محل و نوع آسیب در بیماران دچار افتادگی پا

پیام:
چکیده:
مقدمه
افتادگی پا از شایع ترین و مشکل زاترین علامتهای بالینی در بیماران ارجاع شده به مراکز الکترودیاگنوز است که علت های متعددی دارد. الکترودیاگنوز می تواند به تشخیص قطعی محل آسیب، نوع و شدت ضایعه کمک کند و میزان بهبود را پیش بینی کند. با توجه به توزیع متفاوت اتیولوژی و محل آسیب افتادگی پا در مطالعات مختلف، این مطالعه انجام شده است.
هدف
بررسی اتیولوژی، محل آسیب و نوع ضایعه در بیماران دچار افتادگی پا مراجعه کننده به مرکز الکترودیاگنوزتیک بیمارستان پورسینای رشت
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 58 بیمار دچار افتادگی پای اکتسابی مورد بررسی بالینی و الکترودیاگنوز قرار گرفتند که قدرت عضلانی فلکسیون دورسال پای آنها بر اساس خط کش انجمن تحقیق طبی برای درجه بندی قدرت عضلانی 3 یا کمتر بود و در طی سال 1388 به مرکز الکترودیاگنوزتیک بیمارستان پورسینای رشت ارجاع شده بودند.
نتایج
از 58 بیمار،30 نفر مرد و 28 نفر زن بودند. متوسط سنی افراد 64/41 ساله با انحراف معیار 97/14 سال بود. شایع ترین محل آسیب در این بیماران، ریشه L5 و شایع ترین علت شناسایی شده تروما بود. متوسط سنی بیماران دراین مطالعه بیش از مطالعات دیگر ومتوسط سن بروز در زنان به صورت معنی دار بالاتر از مردان بود(p=0.02). توزیع فراوانی محل های آسیب و علل مختلف بیماری در گروه های سنی مختلف بصورت قابل توجهی متفاوت بود (سطح معنی داری به ترتیب 0.001 و 0.005). شایع ترین علت افتادگی پا در افراد زیر 35 ساله نوروپاتی پرونئال و در افراد مسن تر رادیکولوپاتی L5 بود. در 33 بیمار درد همراه با افتادگی پا علامت برجسته ای بود که در 17 نفر این درد از نوع رادیکولار و در 16 نفر غیررادیکولار بود.
نتیجه گیری
برخلاف اکثر مطالعات دیگر درمطالعه ما ضایعات ریشه های عصبی (رادیکولوپاتی L5) شایع ترین علت افتادگی پا بود. به نظر می رسد توزیع اتیولوژی و محل آسیب به جمعیت مورد مطالعه و سن افراد بستگی داشته باشد.در اکثر افراد توزیع بالینی درد با محل ضایعه مطابقت داشت و بیشترین کارایی مطالعات الکترودیاگنوز در تعیین محل ضایعه در بیمارانی بود که به همراه افتادگی پا هیچگونه دردی نداشتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p878366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!