تاثیر مداخلات تغذیه ای بر تغییر الگوی مصرف غذایی کارگران و کارمندان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پروژه مداخلاتی محیط کار از برنامه قلب سالم اصفهان، با هدف اصلاح الگوی زندگی کارگران و کارمندان در شهرستان های اصفهان و نجف آباد (جامعه مداخله) و شهرستان اراک (جامعه شاهد) به مدت 5 سال به اجرا درآمد. از جمله مداخلات این پروژه مداخلات تغذیه ای بود.
مواد و روش کار
الگوی مصرف غذایی افراد به کمک پرسشنامه فراوانی مصرف به همراه سایر اطلاعات دموگرافیک این گروه به وسیله پرسشنامه ای دیگر از هر دو جامعه قبل، بعد و سالانه طی مداخلات جمع آوری شد. سپس اطلاعات به کمک تست های آماری Genera Linear Models (GLM) و Trend analysis و آمار توصیفی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
مصرف نوشابه های گازدار و روغن هیدروژنه در کارگران و کارمندان در جامعه مداخله بیش از شاهد کاهش و میوه جات و سبزیجات افزایش یافت (003/0p<). مصرف روغن مایع در کارگران گروه مداخله بیش از شاهد افزایش یافت اما در مورد کارمندان کاهش در جامعه شاهد به طور معنی داری بیش از مداخله بود (001/0p<). در مورد مصرف مغزهای گیاهی تنها در کارگران افزایش معنی داری دیده شد (001/0p<). مصرف گوشت مرغ در کارگران و کارمندان شاهد به طور معنی داری بیش از مداخله افزایش یافت (04/0=p). مصرف ماهی در هیچ یک از کارگران و کارمندان تغییر نکرد (27/0p>). مصرف غذاهای آماده در کارمندان جامعه مداخله در مقایسه با شاهد افزایش داشت (001/0p<).
نتیجه گیری
از این مطالعه چنین نتیجه گیری می شود که به طور کلی مداخلات تغذیه ای اثرات مطلوبی بر عملکرد کارگران و کارمندان این جامعه ایرانی داشته است و مداخلات این مطالعه به عنوان مداخلات کاربردی برای سایر جوامع مشابه قابل استفاده می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p879522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!