تاثیر مصرف ملاتونین بر شاخصهای قلبی- تنفسی در هنگام فعالیت ورزشی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ملاتونین نقش بسیار مهمی در تعدیل و تنظیم دمای روزانه بدن و تنظیم دستگاه قلبی- عروقی دارد و کاهش ملاتونین با افزایش رگ تنگی و در نهایت افزایش فشار خون و ضربان قلب همراه است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مصرف ملاتونین بر شاخصهای قلبی – تنفسی دختران ورزشکار در مرحله لوتئینی سیکل عادت ماهیانه و در هنگام فعالیت ورزشی بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه که از نوع تجربی میباشد، عوامل ضربان قلب، فشار خون و حداکثر اکسیژن مصرفی در دو مرحله قبل و بعد از مصرف ملاتونین در هنگام فعالیت ورزشی اندازه گیری شد. 10نفر از دختران بسکتبالیست لیگ برتر شهر شیراز (سن 135/1±80/21 سال، قد 676/1±10/171سانتی متر، وزن 693/1±30/61 کیلوگرم) بر اساس منظم بودن سیکل عادت ماهیانه در 3 ماه گذشته، برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. آزمون اصلی در مرحله لوتئینی سیکل عادت ماهیانه هر آزمودنی در دو روز متفاوت و به فاصله 72 ساعت اجرا شد. در روز اول عوامل ضربان قلب، فشار خون و دمای استراحتی بدن اندازه گیری شد. برای بررسی عوامل مذکور در حین فعالیت ورزشی و اندازهگیری حداکثر اکسیژن مصرفی، آزمودنی ها آزمون بروس را تا سر حد واماندگی انجام دادند. عوامل مورد نظر در هنگام آزمون بروس نیز اندازه گیری و ثبت شدند. در مرحله دوم، یعنی 72 ساعت بعد، آزمودنی ها 10میلی گرم ملاتونین مصرف کردند و 30 دقیقه بعد همانند مرحله اول آزمون را انجام دادند و عوامل مورد نظر اندازه گیری شدند. برای بررسی تفاوت بین دو مرحله از آزمون آماری تی زوجی و نرم افزار SPSS استفاده شد. این مطالعه برگرفته از پایاننامه دانشجویی میباشد.
یافته ها
ضربان قلب و فشار خون فعالیت ورزشی پس از مصرف ملاتونین در حد معناداری کاهش یافت. همچنین مصرف ملاتونین باعث افزایش معناداری در حداکثر اکسیژن مصرفی هر شد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج بهدست آمده به نظر میرسد، مصرف ملاتونین باعث بهبود عملکرد ورزشی استقامتی، بهخصوص در محیطهای گرم میشود. بنابراین، میتوان از مکمل ملاتونین به عنوان یک روش از پیش خنک سازی (pre-cooling) در تعدیل فشارهای وارده بر دستگاه قلبی-تنفسی به هنگام فعالیت ورزشی در محیطهای گرم و افزایش استقامت استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p879552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!