بررسی تاثیر پره مدیکاسیون با کلونیدین خوراکی بر روی سرفه ناشی از تزریق فنتانیل حین بیهوشی

پیام:
چکیده:
سابقه وهدف
سرفه ناشی از فنتانیل اغلب به دنبال تجویز داخل وریدی دوز بولوس فنتانیل رخ می دهد که در بیشتر موارد موقت وخود محدود شونده بوده وشیوعی معادل 65 % دارد پیشگیری از سرفه ناشی از فنتانیل در افراد دارای بیماری های خاص مانند: افزایش فشار داخل جمجمه، افزایش فشار داخل چشمی، افزایش فشار داخل شکمی و ناپایداری همودینامیک، لازم وضروری است، هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر پره مدیکاسیون با کلونیدین خوراکی بر سرفه های ناشی از فنتانیل می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی دو سوکور (Double Blind Randomised Controlled Trial) با کد اخلاق 1025 انجام شد، کلیه بیمارن 70 -20 ساله که ASA I- II بوده وجهت انجام عمل جراحی الکتیو به بیمارستان امام رضا (ع) آجا مراجعه کرده بودند به روش تصادفی به دو گروه مساوی80 نفری مورد، که 2 ساعت قبل از عمل دریافت کننده 1/0 میلی گرم کلونیدین بودند و گروه شاهد، تقسیم شدند. جهت بررسی متغیرهای مورد مطالعه در دو گروه، روش بیهوشی یکسانی برای همه بیماران به کار برده شد و 2μg/kg فنتانیل به صورت بولوس در طی 2 ثانیه به بیماران تزریق و میزان فراوانی و شدت سرفه ناشی از آن در طی یک دقیقه بعد از تزریق مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس نتایج به وسیله تست های آماری Chi - square و Mann-Whitney U Ttest و Tukey Test و T-Student و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ورسیون 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مطالعه برگرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که گروه های مورد مطالعه به لحاظ عوامل موثر بر پاسخ دهی به دارو مثل سن، جنس و وزن اختلاف معنی داری ندارند (P>0/05). فراوانی سرفه به دنبال تزریق فنتانیل در گروه کنترل بطور قابل توجهی بیشتر از کلونیدین بود (1/36 % در برابر6/15 %) (p<0/01). شدت سرفه در دو گروه تفاوت قابل توجهی نداشت (p>0/05). فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بطور قابل توجهی در گروه کلونیدین کاهش یافت (p<0/05). در طول مطالعه تفاوتی در معیار رده بندی Observer Assessment of Alertness/Sedation (OAA/S) در دو گروه مشاهده نشد (p>0/05).
بحث و نتیجه گیری
پیش درمانی با کلونیدین خوراکی قبل از تزریق وریدی فنتانیل (1/0 میلی گرم خوراکی) می تواند با وجود ایجاد تغییرات همودینامیک ملایم در کاهش سرفه ناشی از فنتانیل موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p879563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!