بررسی خارج دهانی کاهش سختی سطحی مینای دندان های شیری و دایمی به دنبال استفاده از دو نوع نوشابه اسیدی رایج در کشور

پیام:
چکیده:
بیان مساله : سایش شیمیایی یا اروژن (Erosion)، به تخریب پیشرونده ی بافت سخت دندانی در اثر روند شیمیایی و بدون دخالت باکتری گفته می شود. سایش شیمیایی، بیشترین علت سایش های دندانی شناخته شده و از نظر بالینی پیوندی مستقیم میان بروز اروژن و مواد غذایی اسیدی به ویژه نوشابه های اسیدی یافت شده است.
هدف
هدف از این پژوهش، بررسی کاهش سختی سطحی مینای دندان های شیری و دایمی به دنبال استفاده از دو گونه نوشابه اسیدی رایج در کشور بود.
مواد و
روش
در این بررسی مداخله ای، 20 دندان شیری و 20 دندان دایمی از نظر نداشتن هرگونه سایش یا پوسیدگی به دقت بررسی شده و جهت صاف شدن سطحشان با کاغذ سمباده ی ظریف و آب پرداخت گردیدند. قطعات دندانی به ابعاد 4×3 میلی متر از دندان ها جدا شده و تا زمان استفاده در رطوبت 100 درصد قرار گرفتند. سختی سطحی نمونه ها پیش و پس از 5 و 10 دقیقه قرارگرفتن در محلول تازه ای دو گونه نوشابه پپسی و میرندا مورد اندازه گیری توسط دستگاه سختی سنج ویکرز (Micro vickers hardness tester) قرار گرفت. از روش های آماری مان ویتنی (Mann-whitney test) و نشانه دار ویلکاکسون (Wilcoxon signed rank test) برای واکاوی آماری استفاده گردید.
یافته ها
بررسی نمونه ها تفاوت آماری معنادار در تغییرات سختی سطحی آنها در زمان های 5 و 10 دقیقه قرارگرفتن در هر دو گونه نوشابه پپسی و میرندا نشان داد (05/0= p). میزان تغییرات سطحی با افزایش زمان تماس نمونه ها با نوشابه ها (از 5 دقیقه به 10 دقیقه) تغییر کرد، در حالی که تفاوت آشکاری میان دو دندان از نظر میزان کاهش سختی و همچنین دو گونه نوشابه از نظر اثر بر روی نمونه ها وجود نداشت (05/0p >).
نتیجه گیری
با توجه به بررسی انجام شده هر دو گونه نوشابه (پپسی و میرندا) قادر به ایجاد اروژن مینای دندان های شیری و دایمی می باشند در حالی که تفاوتی میان میزان اروژن با استفاده از نوشابه وجود نداشت، با افزایش زمان تماس نمونه با نوشابه اروژن افزایش یافت. دندان های شیری نسبت به اروژن ناشی از نوشابه های اسیدی مورد بررسی، مستعدتر از دندان های دایمی شناخته نشدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
141
لینک کوتاه:
magiran.com/p879821 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!