اثر حفاظتی عصاره بخش های هوایی اسکلروفولاریا استریاتا در برابر نفروتوکسیسیتی ناشی از کادمیوم و جیوه در موش

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

بسیاری از این آلاینده ها از طریق افزایش تولید رادیکال های آزاد اکسیژن در بافت ها، سبب نفروتوکسیستی در انسان ها و حیوانات آزمایشگاهی می شوند. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در گیاهان دارویی کاندیدهای مناسبی برای حفاظت در برابر مسمومیت ناشی از این مواد می باشند. در این مطالعه برای اولین بار اثر حفاظتی عصاره الکلی بخش های هوایی گیاه اسکلروفولاریا استریاتا (معروف به تشنه داری) بر نفروتوکسیسیتی ناشی از کادمیوم و جیوه مورد ارزیابی قرار گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه بر روی 42 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار در محدوده وزنی 250–200 گرم انجام شد. موشها برای دریافت دوزهای مناسبی از کلریدکادمیوم (3mg/kg، گروه Cd)، کلرید جیوه (1.5mg/kg، گروه Hg)، عصاره اسکلروفولاریا استریاتا(400mg/kg، گروه Ss)، کلرید کادمیوم+ عصاره (گروه CS)، کلرید جیوه+ عصاره (گروه HS) و سرم فیزیولوژیک (گروه CT) به مدت 8 روز، بصورت تصادفی به شش گروه، (هفت تایی) تقسیم شدند. در پایان روز هشتم نمونه های خونی تهیه و نفروتوکسیسیتی کلیوی توسط اندازه گیری غلظت سرمی اوره، کراتینین، ازت اوره خون (BUN) و اسیداوریک ارزیابی شد.

یافته ها

در مقایسه با گروه کنترل مصرف عصاره به تنهایی، سبب کاهش معنی داری در مقدار اوره و BUN خون گردید. درمان با عصاره سبب کاهش معنی داری در افزایش اوره، کراتینین، BUN و اسیداوریک ناشی از کادمیوم شد. در مقایسه با گروه کنترل کلرید جیوه مقدار اوره و BUN خون را کاهش داد اما مقدار اسیداوریک و کراتینین را بالا برد. درمان با عصاره نفروتوکسیسیتی ناشی از کلرید جیوه را کاهش داد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که گیاه اسکلروفولاریا استریاتا ممکن است دارای اثر حفاظتی در برابر نفروتوکسیسیتی ناشی از فلزات سنگینی مثل کادمیوم و جیوه می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p879848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!