بررسی ارتباط میان رضایت مندی از خدمات شنوایی شناسی و سطح اضطراب والدین کودکان کم شنوا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
طبق بررسی های انجام شده، وجود کودک ناشنوا و کم شنوا در خانواده، استرس فراوانی برای والدین دارد. مشاوره با والدین افراد کم شنوا و ارائه خدمات توانبخشی مناسب و افزایش رضایت مندی افراد می تواند در کاهش اضطراب آنها مؤثر باشد. این پژوهش درصدد بررسی ارتباط میان رضایت مندی از خدمات شنوایی شناسی و اضطراب والدین کودکان کم شنوا می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه که به روش توصیفی تحلیلی انجام شد، 75 نفر از والدین کودکان کم شنوا که حداکثر یک سال از تشخیص کم شنوایی فرزندشان گذشته بود و جهت دریافت خدمات توانبخشی شنوایی به کلینیک های شنوایی شناسی تهران مراجعه کرده بودند انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها مصاحبه و ابزار آن دو پرسش نامه سنجش رضایت مندی و اضطراب بود که توسط مادران تکمیل گردید.
یافته ها
بین میزان رضایت و اضطراب آشکار و پنهان افراد ارتباطی مشاهده نشد هر چند گروهی که بیشترین میزان رضایت (امتیاز 90-64) را داشتند از پایین ترین میزان اضطراب (امتیاز 20-0) برخوردار بودند. همچنین بین اضطراب آشکار و پنهان ارتباط معنی داری مشاهده شد(001/0p<)، در میان متغیرهای دموگرافیک، تنها محل سکونت تهران یا شهرستان رابطه معنی داری با رضایت مندی و اضطراب نشان داد و افراد شهرستانی به طور معنی داری رضایت کمتر(002/0p=) و اضطراب بیشتری داشتند(017/0p=).
نتیجه گیری
با توجه به اینکه نمره رضایت در افراد ساکن تهران نسبت به افراد شهرستانی بالاتر و اضطراب آنها پایین تر بود، نگرانی بیشتر افراد ساکن شهرستان در تداوم دریافت خدمات از محل سکونت خود، عاملی در جهت اضطراب بیشتر و رضایت کمتر آنها عنوان شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p888063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!