بررسی تحلیلی پیامد مخزن آمونیاک مجتمع پتروشیمی کرمانشاه

پیام:
چکیده:
ایمنی نقش مهمی در تمامی مراحل طراحی فرایندهای شیمیایی ایفا می کند. به منظور حصول اطمینان از مسائل مربوط به ایمنی و محیط زیست و همچنین به حداقل رساندن تغییرات آتی در فرایند و تجهیزات به دلیل مشکلات ایمنی، مساله ایمنی باید در مطالعات اولیه طراحی مورد توجه قرار گیرد.
آمونیاک، گازی بسیار سمی است و در مجاورت با هوا یک ترکیب انفجاری به وجود می آورد. از طرفی، وجود شرایط عملیاتی در فشار و دمای بسیار بالا در واحد تولید آمونیاک، پتانسیل ایجاد خطر را افزایش می دهد. تمام این عوامل حاکی از با اهمیت بودن مساله ایمنی و بررسی مخاطرات فرایندی این واحد می باشد.
به منظور مدیریت ریسک واحدهای فرایندی ضروری است که به شناسایی و ارزیابی مخاطرات پرداخته شود. سپس احتمال رخداد حوادث نامطلوب و شدت و عواقب این مخاطرات محاسبه شود تا در مرحله ارزیابی ریسک، مورد استفاده قرار گیرد. محاسبه شدت عواقب و پیامدهای حوادث احتمالی تحت عنوان «تحلیل پیامد1» شناخته می شود. در حقیقت تحلیل پیامد گام سوم از مراحل چهارگانه ارزیابی ریسک می باشد.
هدف اصلی این مقاله استفاده از روش های نوین تحلیل پیامد جهت تحلیل و شناسایی عواقب ناشی از رهایش، نشر، آتش گرفتن و انفجار در مخزن نگهداری آمونیاک مجتمع آمونیاک و اوره کرمانشاه به کمک نرم افزار ALOHA2 می باشد. موقعیت نامناسب درب های خروجی و اضطراری مجتمع، موقعیت نامناسب محل قرارگیری مخزن آمونیاک، ناایمن بودن اتاق کنترل مرکزی، آزمایشگاه، روستاها و شهرهای اطراف تا شعاع 10 کیلومتری از جمله نتایج این تحلیل می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p892488 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!