بررسی تاثیر اجرای برنامه مدرسه مروج سلامت بر برخی ویژگی های سلامت روانی دانش آموزان

پیام:
چکیده:
مقدمه
طرح «مدرسه مروج سلامت» در مدارس کشور به منظور پیشگیری از سوء مصرف مواد، بروز رفتارهای پرخطر و خشونت آمیز در حال اجرا است. این مطالعه با هدف ارزیابی اثربخشی این طرح در افزایش برخی از شاخص های سلامت روانی دانش آموزان شرکت کننده در طرح فوق انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی تعداد 400 دانش آموز در مقطع دبیرستان (در قالب 4 گروه (2 گروه مداخله و 2 گروه شاهد) از هر دو جنس دختر و پسر و هر کدام 100 نفر) بر اساس جدول کرجسی و مورگان به شکل نمونه گیری چند مرحله ای و تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه های استاندارد سلامت عمومی، پرخاشگری، عزت نفس، رضایت از زندگی و شادکامی بود. داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS ویرایش 13و از طریق آمار توصیفی و آزمون آماری t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری 5% در نظر گرفته شد.
نتایج
بین میانگین نمرات سطح سلامت عمومی، عزت نفس، شادکامی و رضایت از زندگی گروه آزمایش و گروه مقایسه از نظر آماری تفاوت معناداری وجود نداشت. ولی بین میانگین نمرات عملکرد تحصیلی گروه آزمایش و گروه مقایسه از لحاظ آماری تفاوت معنادار مشاهده شد (005/0P=).
نتیجه گیری
یافته کلی پژوهش حاکی از عدم اثر بخشی آموزش های ارایه شده در میان دانش آموزان شرکت کننده در طرح مدرسه مروج سلامت بر متغیرهای سلامت روان است. بهتر است جهت اثر بخش کردن طرح، شیوه های اجرایی آن مورد ارزیابی و بازنگری قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p892869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!