بررسی وضعیت فلزات سنگین در خاک، آب و گیاه اراضی سبزیکاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
ورود فلزات سمی از طریق فعالیت های انسانی باعث آلودگی بسیاری از خاک ها شده است. فلزات سنگین از مهم ترین آلاینده ها در محیط زیست به شمار می روند. این مطالعه به منظور تعیین غلظت فلزات سنگین در خاک، آب وگیاه اراضی سبزیکاری منطقه شهنما شاهرود انجام شده است.
مواد و روش ها
سبزی های مورد بررسی شامل سبزی های برگی جعفری، تره، برگ چغندر، شنبلیله، شاهی، ریحان، تربچه و گشنیز بود. نمونه برداری طی مدت 3 ماه در فاصله شهریور تا آبان 87 صورت گرفت، تعداد 180 نمونه جمع آوری شده سبزیجات، آب و خاک، پس از آماده سازی، توسط دستگاه اسپکتروفتومتر جذب اتمی مطابق با روش استاندارد مورد آنالیز قرار گرفت.
نتایج
مقادیر میانگین غلظت سرب، کادمیوم، کروم، آرسنیک و روی در نمونه سبزیجات به ترتیب برابر: 99/23، 09/2، 4/5، 26/5، 4/168 میکروگرم بر گرم به ازای بافت گیاه بود. میانگین غلظت فلزات سنگین در آب به ترتیب: 55/7، 85/4، 78/ 0، 83/12 و 99/347 میلی گرم در لیتر نمونه و در خاک به ترتیب: 12/81، 43/14، 32/ 134، 08/ 19 و 435 میکروگرم به ازای هر گرم نمونه خاک بود. مقایسه میانگین غلظت مقادیر فلزات سنگین موجود در سبزیجات، آب و خاک با مقادیر استاندارد اختلاف معناداری را نشان می-دهد به جز روی که اختلاف معناداری با مقادیر استاندارد نداشت. میزان غلظت سرب، کروم، کادمیوم و آرسنیک در انواع سبزیجات بالاتر از مقدار معمول آن می باشد.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق بیانگر آلودگی آب، خاک و گیاه به فلزات سنگین در اثر مصرف کودهای شیمیایی، دفع غیر بهداشتی فاضلاب و احتراق سوخت های فسیلی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p892871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!