بررسی همبستگی برخی صفات مرفولوژیک و فنولوژیک با عملکرد دانه در زیره سبز (Cuminum cyminum L.)

پیام:
چکیده:
زیره سبز از محصولات صادراتی مهم ایران بوده و پس از زعفران دومین گیاه صادراتی از نظر ارزش ریالی می‎باشد. این تحقیق‎‎ با هدف تعیین ارتباط بین برخی اجزای عملکرد این گیاه با عملکرد دانه صورت گرفت و ‎با اندازه‎گیری برخی از اجزاء عملکرد شامل تعدادی از صفات‎ مرفولوژیک مانند ارتفاع گیاه، قطر چتر و غیره به تعیین ارتباط بین اجزای بالا و عملکرد دانه به عنوان صفت وابسته اقدام شد. این تحقیق با استفاده از سه اکوتیپ محلی از استان‎های خراسان، اصفهان وکرمان و در قالب طرح بلوک‎های کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. نتایج بدست آمده بیانگر وجود ارتباط معنی‎داری بین وزن هزار دانه، ارتفاع گیاه و قطر سایه انداز به عنوان صفات مستقل با عملکرد دانه به عنوان صفت وابسته می باشد. ولی در این تحقیق رابطه‎ی معنی‎داری بین تعداد گل در بوته با عملکرد دانه مشاهده نشد. همچنین در تجزیه‎ی واریانس نتایج طرح، وجود تفاوت معنی‎دار بین سه اکوتیپ مورد بررسی، از لحاظ صفات مورد نظر به اثبات رسید. این مسئله در گروهبندی تیمارها مشاهده می شود. در این مقایسه ها، اکوتیپ اصفهان دارای میانگین‎های بالاتری نسبت به دو اکوتیپ دیگر بود. در تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره با استفاده از تاثیر هر یک از صفات بر روی عملکرد، در نهایت‎ مدلی ارائه شد که بیانگر تبعیت عملکرد (به عنوان صفت وابسته) از سایر صفات تحت بررسی (به عنوان صفات مستقل) می‎باشد.
طی این بررسی مشخص شد که صفات وزن هزار دانه، ارتفاع گیاه و قطر سایه انداز به ترتیب بیش‎ترین اثرات مستقیم و تعداد گل در بوته نیز اثر معکوسی در افزایش عملکرد داشته است. بر این اساس در برنامه های اصلاحی با هدف افزایش عملکرد با تمرکز بیش‎تر بر روی صفات بالا می‎توان شاهد افزایش محصول این گیاه بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p894179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!