بررسی آلودگی سرمی سروتیپ های مختلف لپتوسپیرا در کارگران کشتارگاه صنعتی دام شهرستان خوی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
لپتوسپیروز یک بیماری عفونی مشترک بین انسان و دام با انتشار جهانی است که در اثر اسپیروکت هایی از جنس لپتوسپیرا به وجود می آید. منبع اصلی این بیماری، جوندگان و حیوانات وحشی می باشند که لپتوسپیراها را در ادرار خود دفع می کنند. هدف از این مطالعه، بررسی میزان آلودگی سرمی به سویه های مختلف لپتوسپیرا اینتروگانس در کارگران کشتارگاه صنعتی دام شهر خوی بود.
روش بررسی
تعداد 30 نمونه سرمی از افراد در تماس با این دام ها اخذ گردید. سپس این نمونه ها با استفاده از روش آگلوتیناسیون میکروسکوپی (MAT) توسط 6 آنتی ژن زنده لپتوسپیرا شامل: هارجو، پومونا، ایکتروهموراژیه، گریپوتایفوزا، کنیکولا و بالوم مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج حاصل از آزمایش MAT نشان داد که تعداد 4 نمونه، مثبت (13/33درصد) و تعداد 12 نمونه حالت مشکوک (40 درصد) دارند که شایعترین سروتیپ در مورد نمونه های سرمی مثبت، ایکتروهموراژیه و در بین نمونه های مشکوک، سروتیپ پومونا بود. تمام نمونه های مثبت با تیتر200:1 مثبت تشخیص داده شدند و هیچ یک از نمونه ها در رقت های100:1 و400:1 از خود واکنش نشان ندادند. 50 درصد نمونه های مثبت در گروه سنی 30-20 ساله و 50 درصد آنها در گروه سنی 50-40 سال حضور داشتند. همچنین افرادی که دارای سابقه کاری زیر 7 سال بودند، 50 درصد نمونه های مثبت و 3/83 درصد نمونه های مشکوک را به خود اختصاص دادند.
نتیجه گیری
لپتوسپیروز یک بیماری شغلی بوده و بخصوص کارگران کشتارگاه بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری لپتوسپیروزیس و آلودگی به سویه های مختلف آن قرار دارند که این امر منجر به انتقال آلودگی به چرخه مواد غذایی و پروتئینی خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p897520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!