بررسی سرواپیدمیولوژی ویروس هپاتیت A در استان تهران: مطالعه ای بر اساس جمعیت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هپاتیت A یک بیماری ویروسی است که از طریق مدفوعی- دهانی منتقل می شود و میزان شیوع آن ارتباط مستقیمی با سطح بهداشت جامعه دارد. میزان شیوع این عفونت در جمعیتهای مختلف متفاوت است. هدف این مطالعه بررسی شیوع آنتی بادی بر علیه ویروس هپاتیت A و سنجش نیاز به واکسیناسیون علیه این ویروس در استان تهران می باشد.
روشی بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی (مقطعی) در فاصله زمانی سالهای 1385 و 1386 در استان تهران انجام شد. 448 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب و نمونه خون و اطلاعات دموگرافیک (توسط پرسشنامه) از آنها اخذ شد. تعیین آنتی بادی بر علیه ویروس هپاتیت A به روش الایزای رقابتی انجام گردید و آزمون مربع کای برای آنالیز معنادار بودن متغیرها و آزمون تی برای معنادار بودن اختلاف میانگین ها استفاده شد.
یافته ها
287 نفر از جمعیت مورد مطالعه زن و 161 نفر مرد بودند. آنتی بادی ضد ویروس هپاتیت A در 405 نفر (%4/90) مثبت شد. بین گروه های سنی مختلف و جنسیت با مثبت بودن آنتی بادی رابطه معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج بررسی ما نشان می دهد که میزان حضور آنتی بادی در این منطقه بسیار بالا می باشد که با آمارهای سازمان بهداشت جهانی مطابقت دارد. نتایج بدست آمده مشابه نتایج بررسی در شهرستان زابل و شرق استان گلستان و در تضاد با نتایج بدست آمده از شهرستان اصفهان و تبریز می باشد. هم اکنون نیازی به انجام واکسیناسیون در این منطقه نمی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p897521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!