ارزیابی مرفومتری، مرفولوژی و میزان بلوغ تخمک های نارس انسانی بعد از انجام انجماد و بلوغ آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در سیکل های تکنولوژی کمک باروری 15% تخمک های جمع آوری شده نابالغ هستند (11% ژرمینال وزیکول، 4% متافاز1). امکان انجماد این تخمک ها جهت استفاده بیشتر در برنامه IVMوجود دارد.
هدف
هدف از این بررسی تعیین میزان بلوغ، پارامترهای مرفومتری و مرفولوژی تخمک های نارس انسانی در دو گروه (fresh IVM (fIVM و (vitrified-IVM (vIVM بود.
مواد و روش ها
در این بررسی 93 زن که تحریک کنترل شده تخمدانی جهت ART برای آنها انجام شده بود، شرکت کردند. از این زنان تعداد 203 تخمک نابالغ به دست آمد که به دو گروه تقسیم شدند: (1) تخمک های نابالغ (101=N) که به طور مستقیم در محیط آزمایشگاه IVM شدند و (2) تخمک های نابالغ (102=N) که در ابتدا منجمد، سپس در آزمایشگاه بالغ شدند. تمام تخمک ها متحمل IVM در HAMʼs F10 مکمل شده با LH و FSH و مایع فولیکولی انسانی شدند. بعد از 48 ساعت از کشت، نسبت بلوغ تخمک ها بعلاوه ارزیابی مرفومتری و مرفولوژی سیتوپلاسمی با استفاده از برنامه Cornus انجام گرفت.
نتایج
نسبت بلوغ تخمک ها در vIVM در مقایسه باfIVM کاهش یافت (40/4% در مقایسه 59/4%، 0/001>p). در ارزیابی های مورفومتریک بعدی تفاوت معنی داری در میانگین قطر تخمک (μm) بین vIVM و fIVM مشاهده نگردید (به ترتیب 6/8± 56/31 و 9/9±154/07). دیگر پارامترها از جمله محیط و مساحت تخم بعلاوه حجم تخمک و اووپلاسم در دو گروه مشابه بودند. همچنین ناهنجاری های مرفولوژی بیشتری نظیر واکوئل و تخمک تیره در تخمک های vIVM دیده شد.
نتیجه گیری
گروه fIVM از نظر میزان بلوغ نسبت به vIVM موفق تر بودند. هیچ اختلاف آماری قابل توجهی در دو گروه مشاهده نگردید. لذا پیش بینی می شود که پارامترهای مرفومتری نتوانند به عنوان یک فاکتور پیشگویی کننده در سرانجام بلوغ تخمک در برنامه IVM بکار برده شوند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
209 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p899604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!