تاثیر تراکم بوته و زمان سبز شدن تاج خروس بر کارایی استفاده از نور، ضریب خاموشی و توزیع سطح برگ و ماده خشک در تاج پوشش ذرت

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی کارایی استفاده از نور، ضریب خاموشی و همچنین بررسی الگوی توزیع ماده خشک و سطح برگ در کانوپی ذرت در شرایط رقابت با تاج خروس آزمایشی در مزرعه تحقیقاتی موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج در سال 1380 انجام شد. در این آزمایش اثر پنج تراکم تاج خروس (0، 3، 5، 8 و10 بوته در متر ردیف) و سه زمان سبز شدن آن (همزمان با ذرت، در مرحله 2-3 برگی ذرت، مرحله 4-5 برگی ذرت) اجرا شد. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. نتایج نشان داد که تشدید رقابت بین گونه ایی در اثر رویش همزمان تاج خروس و ذرت، به طور معنی داری باعث هدایت بخش عمده ای از سطح برگ و وزن خشک ذرت به طبقات بالای کانوپی شد و همچنین در این تیمار به علت کاهش معنی دار شاخص سطح برگ ذرت و افزایش سطح برگ تاج خروس میزان کارایی استفاده از نورکاهش و ضریب خاموشی درطبقات پایینی کانوپی افزایش یافت. هرچه تراکم تاج خروس بیشتر و فاصله زمانی بین رویش علف هرز و ذرت کمتر شد، افزایش ضریب خاموشی شدیدتر گردید، به طوری که بیشترین مقدار این صفت (65/0) در تیمار ظهور همزمان تاج خروس با ذرت بدست آمد. افت عملکرد ذرت دراین تیمار 34 درصد بود که با تاخیر رویش تاج خروس تا مرحله 3-2 برگی و 5-4 برگی ذرت به ترتیب به 25 و 12 درصد کاهش یافت. نتایج این پژوهش نشان داد که جهت کاهش خسارت علف های هرز در مزرعه ذرت، کنترل علف های هرز تا مرحله 4-5 برگی ذرت که همراه با افزایش سرعت رشد ذرت می باشد، ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p900788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!