حساسیت سویه های کاندیدا آلبیکنس جدا شده از بیماران ایدزی به داروی فلوکونازول و تعیین ژن مقاومت CDR2 در سویه های مقاوم با روش واکنش زنجیرهای پلی مراز معکوس

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
امروزه قارچ های فرصت طلب به ویژه قارچ کاندیدا آلبیکنس ازجمله شایع ترین عوامل مخاطره انگیز در بیماران نقص سیستم ایمنی می باشند. افزایش روز افزون سویه های کاندیدا آلبیکنس مقاوم به داروهای آزولی مشکل اصلی بیماران مبتلا به ایدز می باشد. هدف این مطالعه بررسی ژن CDR2 در سویه های کاندیدا آلبیکنس مقاوم به فلوکونازول در بیماران ایدزی مبتلا به کاندیدیازیس دهانی حلقی به روش واکنش زنجیره ای پلی مراز معکوس بود.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی در سال 1388 در دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. سویه-های کاندیدا آلبیکنس جدا شده از بیماران ایدزی با استفاده از روش های استاندارد مانند؛ تشکیل جرم تیوب، کلامیدوسپور و رنگ کلنی بر روی محیط کروم آگار کاندیدا شناسایی شدند. ابتدا حساسیت سویه های کاندیدا آلبیکنس مطابق روش استاندارد انتشار دیسک بررسی شد. سپس بیان ژن مقاومت به فلوکونازول CDR2 با روش واکنش زنجیره ای پلی مراز معکوس و الکتروفورز محصول واکنش، در مقایسه با نمونه های شاهد ارزیابی گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
آزمایش حساسیت دارویی 66 سویه کاندیدا آلبیکنس نشان داد که 6/62 درصد سویه ها حساس، 6/8 درصد وابسته به دوز و7/28 درصد مقاوم به فلوکونازول می باشند. ارزیابی محصول واکنش زنجیره ای پلی مراز معکوس مشخص کرد که 6 درصد بیماران دارای ژن مقاومت CDR2 بودند
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، استفاده از روش مقرون به صرفه انتشار دیسک به همراه روش هایی مانند واکنش زنجیره ای پلی مراز معکوس که امکان مطالعه بر روی مکانیسم مقاومت دارویی و ژن های دخیل در مقاومت را فراهم می آورد، پیشنهاد می شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
201
لینک کوتاه:
magiran.com/p901784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!