مقایسه میزان کارایی و عوارض فیستول پلی شریانی وریدی گورتکس حلقوی با روش مستقیم در بازو

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

عوارض روش های دستیابی عروقی می تواند سبب مشکلات بسیاری در بیماران دیالیزی شود. هدف از این مطالعه مقایسه میزان کارایی و عوارض فیستول پلی شریانی وریدی گورتکس حلقوی با روش مستقیم در بازو بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه کوهورت تاریخی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد، تعداد 58 بیمار که تحت کارگذاری فیستول پلی شریانی وریدی گورتکس حلقوی یا مستقیم در بازو قرار گرفته بودند، وارد مطالعه شدند. اطلاعات دموگرافیک و عوارض کارگذاری نظیر؛ ترومبوز، عفونت، خونریزی، سندرم استیل و سایر عوارض در دو گروه مستقیم و حلقوی مقایسه شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری کای دو، تی تست و رگریسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

در گروه مستقیم و حلقوی به ترتیب میزان ترومبوز؛ 1/51 و 8/53 درصد، سندرم استیل2/2 و 7/7 درصد، سودوآنوریسم 1/11 و 1/23 درصد، خونریزی 4/4 و صفر درصد، عفونت 9/8 و 7/7 درصد، باز بودن اولیه بعد از یک ماه 9/88 و3/92 درصد، باز بودن اولیه بعد از 24 ماه 31 و 5/55 درصد، باز بودن ثانویه بعد از سه ماه 6/75 و 3/92 درصد و باز بودن ثانویه بعد از 24 ماه 9/37 و7/66 درصد بود.

نتیجه گیری

به نظر می رسد که گرافت های پلی تترا فلوروایتلن دستیابی مناسب عروقی جهت همودیالیز را به خصوص در بیمارانی که امکان فیستول شریانی وریدی ندارند، در اندام فوقانی فراهم می کنند. تفاوت معنی داری از نظر عوارض و کارایی زودرس میان دو گروه مستقیم و حلقوی وجود ندارد، لیکن کارایی طولانی مدت در گرافت های حلقوی بهتر است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
211
لینک کوتاه:
magiran.com/p901785 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!