بررسی پلی مورفیسم ژن گیرنده c-c کموکاینی تایپ 4 در بیماران مبتلا به بیماری تروفوبلاستیک حاملگی و مقایسه آن با افراد نرمال

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
بیماری تروفوبلاستیک حاملگی شامل طیفی از بیماری ها است، که به دنبال یک لقاح غیر طبیعی از تکثیر غیر طبیعی بافت تروفوبلاستیک جفت منشاء می گیرند. مولکول گیرنده c-c کموکاینی تایپ 4 نقش مهمی در فراخوانی لنفوسیت های تنظیمی به محل تومور و سرکوب نمودن سیستم ایمنی دارد. ژن این مولکول دارای چندین پلی مورفیسم است، که مهم ترین آن در موقعیت C 1014 T می باشد که با پایداری این مولکول در ارتباط است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین این پلی مورفیسم و ژن گیرنده c-c کموکاینی تایپ 4 در بیماران مبتلا به بیماری تروفوبلاستیک حاملگی و مقایسه آن با افراد نرمال بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد شاهدی که در سال 1389 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون انجام شد، تعداد 100 زن مبتلا به بیماری تروفوبلاستیک حاملگی به عنوان مورد و 120 زن سالم باردار به شاهد به عنوان انتخاب شدند. پس از نمونه گیری و استخراج DNA، پلی مورفیسم ژن گیرنده c-c کموکاینی تایپ 4 با روش PCR-RFLP بررسی شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مجذور کای، مان ویتنی و تعادل هاردی واینبرگ تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
فراوانی ژنوتیپ هایCC، CT وTT در افراد گروه مورد 34، 62 و 4 درصد و در گروه شاهد 7/46، 8/35 و 5/17 درصد بود که تفاوت معنی داری را نشان می دهند(05/0p<). این تفاوت در مورد آلل های ژن مذکور یعنی آللC وT مشاهده نشد(05/0p>).
نتیجه گیری
با توجه به ارتباط پلی مورفیسم ژن گیرنده c-c کموکاینی تایپ 4 و بیماری تروفوبلاستیک حاملگی ممکن است، بتوان از ژن مذکور به عنوان یک مارکر پیش آگهی دهنده در شناسایی افراد مستعد استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
262
لینک کوتاه:
magiran.com/p901790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!