واکنش هیستوپاتولوژیکی ارقام مقاوم و حساس خیار نسبت به قارچ عامل پوسیدگی فوزاریومی ساقه و ریشه Fusarium oxysporum f.sp. radicis-cucumerinum

پیام:
چکیده:
در این بررسی ارقام فستیوال (Festival) و نگین (Negeen) خیار که نسبت به قارچ عامل بیماری پوسیدگی فوزاریومی ساقه و ریشه به ترتیب مقاوم و حساس بودند، از نظر هیستوپاتولوژیکی مورد مطالعه قرار گرفتند. بعد از مایه زنی مصنوعی گیاهان از طریق تماس مستقیم پلاک های قارچ با طوقه و ریشه گیاهچه ها، از گیاهان آلوده شده در زمان های 3، 6، 10 و 18 روز پس از مایه زنی نمونه برداری شد. نمونه ها پس از برش و نگهداری در محلول های تثبیت کننده و رنگ آمیزی، مورد مطالعه میکروسکوپی قرار گرفتند. مهم ترین تغییرات هیستوپاتولوژیکی رخ داده تغییر رنگ در کورتکس گیاه، اضمحلال بافت گیاه، توسعه قارچ در ناحیه کورتکس ریشه و افزایش تولید ترکیبات پکتیکی در بافت های آلوده بود. نفوذ قارچ و تخریب بافت در رقم مقاوم تنها به چند لایه سطحی بافت کورتکس محدود شد در حالی که در رقم حساس این پدیده در تمام سیستم ریشه گسترش یافت و به استوانه مرکزی و آوندها نیز رسید. ترکیبات پکتیکی چند روز بعد از مایه زنی تولید شد و مقدار این ترکیبات 18 روز بعد از مایه زنی در رقم مقاوم بیشتر از رقم حساس بود. بر اساس این نتایج استحکام دیواره سلولی و نیز بالا بودن مقدار ترکیبات پکتیکی دیواره سلولی می توانند به عنوان اجزاء مقاومت در تولید ارقام مقاوم به بیماری پوسیدگی فوزاریومی ساقه و ریشه خیاردر برنامه های به نژادی مورد توجه قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
375
لینک کوتاه:
magiran.com/p902885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!