پیشنهاد ارائه واحد درسی بیماری های دهان در کوریکولوم آموزش دوره عمومی دانشجویان پزشکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پزشکان هم که همچون دندانپزشکان به تشخیص و بعضا درمان برخی بیماری های دهان مبادرت می ورزند، باید اطلاعات قابل قبولی در مورد بیماری های دهان و نحوه درمان آنها داشته باشند. طبق مطالعات ویلیام اوسلر در برنامه های پزشکی توجه و اهمیت سلامت دهان و دندان بسیار ناچیز است و شاید صرفا در ارتباط با معاینات بالینی به آن توجه شود. یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی که ارتباط تنگاتنگی از نظر محتوای درسی و حیطه عملکردی با پزشکی دارد و می تواند منبع بسیار مطمئنی برای برقراری تعامل و همکاری نزدیک جامعه پزشکی و دندانپزشکی باشد، رشته تخصصی بیماری های دهان است ولی در حال حاضر در برنامه آموزشی دانشجویان پزشکی کشور، واحد جداگانه ای جهت آشنایی پزشکان با بیماری های دهان ودندان در نظر گرفته نشده است. هدف از این مطالعه بیان ضرورت لحاظ کردن واحد درسی بیماری های دهان در کوریکولوم آموزشی دوره عمومی دانشجویان پزشکی می باشد
روش
در این مطالعه میزان آگاهی و مهارت تشخیصی 140 نفر از انترنهای پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بررسی شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش و پرسشنامه به همراه تعدادی تصویر بود.
یافته ها
میانگین سنی افراد شرکت کننده 41/25 بود. از بین 140 نفر کمترین نمره آگاهی 25/1 و حداکثر نمرات 75/3 بود. حداقل نمره مهارت تشخیصی 36/0 و حداکثر نمره 4 بود. میانگین نمره آگاهی انترنهای دندان پزشکی 18/3 و میانگین نمره مهارت تشخیصی آنها 94/2 بود. بین جنس و سن دو گروه از نظر آماری اختلاف معنی دار نبود و همچنین بین این پارامتر ها و میزان آگاهی و مهارت تشخیصی نیز ارتباطی وجود نداشت. در انترنهای پزشکی، میانگین نمره مهارت تشخیصی 73/1 و میانگین نمره آگاهی 05/3 بود. بین میزان آگاهی دو گروه اختلاف معنی داری نبود اما بین مهارت تشخیصی دو گروه از لحاظ آماری اختلاف معنی داری بود و انترنهای دندانپزشکی از نظر آماری مهارت تشخیصی بهتری داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه میزان مهارت تشخیصی و میزان آگاهی پزشکان از حد قابل قبول پایین تر بود، لذا توصیه می شود یک واحد درسی بیماری های دهان به کوریکولوم آموزشی دوره پزشکی اضافه گردد. بهبود آموزش در این زمینه برای تمامی پزشکانی که با بیماری دهان در ارتباط هستند توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p903121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!