دیدگاه پرسنل مامایی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ارتباط با دوره های آموزش مداوم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از اساسی ترین مراحل هر برنامه ریزی آموزشی تعیین نیازهای فراگیران در جهت نیل به اهداف و اولویت های آموزشی است. از آنجایی که برگزاری دوره های مختلف آموزش مداوم جهت ارتقای مهارت های گروه پزشکی و پیراپزشکی یکی از وظایف دانشگاه های علوم پزشکی است، بررسی نیازها و اولویت های آموزشی مشمولین شرکت کننده در دوره ها جهت افزایش کارآیی و اثر بخشی آموزشی ضروری و سودمند می باشد. در این راستا تحقیقی به منظور بررسی نظرات و تعیین نیازهای آموزشی پرسنل مامایی شهر زنجان صورت گرفت.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی- تحلیلی است. جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی پرسنل مامایی شاغل در بیمارستان، درمانگاه ها و پایگاه های بهداشتی شهر زنجان بودند. تعداد نمونه بر اساس سرشماری 43 نفر بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک، اولویت ها و نیازهای آموزشی و اهداف شرکت در دوره ها بود، که پس از تعیین پایایی و روایی توسط خود همکاران در یک مرحله تکمیل و جمع آوری شد.
یافته ها
از 43 نفر همکار ماما شاغل در مراکز 34 نفر با میانگین سنی 1/4±3/34، در تحقیق شرکت نمودند. بیش از 75 درصد از همکاران فقط در دوره های مختلف آموزشی داخل استان شرکت نموده بودند. 7/61 درصد در دوره های آموزشی غیر مرتبط با رشته ی مامایی نیز شرکت نموده بودند که دلایل عمده ی آن را به ترتیب علاقمندی، معرفی شدن از سوی واحد مربوطه و کسب امتیاز شغلی بیان نمودند. بیشترین نیاز آموزشی آنان به ترتیب شامل 5/73 درصد در رابطه با داروها و درمان های جدید در حیطه ی مامایی و زنان، 7/61 درصد در مورد وسایل و تکنیک های جدید مراقبتی در زنان و مامایی و 9/52 درصد در رابطه با اورژانس های زنان و مامایی بود. بیشترین مشکل، مربوط به نداشتن تبحر کافی مدرسان و بیشترین پیشنهاد در مورد برگزاری منظم دوره ها به صورت مدون بود.
نتیجه گیری
از آنجایی که ماماها به عنوان عضوی از گروه های بهداشتی، درمانی سهم مهمی در بهبود شاخص های سلامت کشور دارند و با توجه به اینکه هدف دوره های آموزشی، آموزش مستمر و به روز کردن اطلاعات شرکت کنندگان جهت پاسخگویی به نیازهای آموزشی شخصی و ارتقای سطح علمی و عملی همگام با تغییرات و تحولات روز است، آگاهی مسوولین و برنامه ریزان دوره های مختلف آموزشی، از نیازها و انگیزه های این گروه از پرسنل بهداشتی، درمانی امری ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p903399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!