بررسی تاثیر تمرینات تعادلی بر میزان تعادل در سالمندان مقیم آسایشگاه های شهر تهران سال 1389-1388

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
در سالمندی تغییراتی در کلیه اعضای بدن رخ می دهد و یکی از این تغییرات کاهش قدرت عضلانی و افزایش احتمال افتادن می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر تمرینات تعادلی بر میزان تعادل در افراد سالمند مقیم آسایشگاه ها انجام شده است.
مواد و روش کار
این پژوهش یک کارآزمایی بالینی از نوع پیش آزمون و پس آزمون یک دوره پس آزمون یک ماه بعد با یک گروه بود. 48 بیمار به روش نمونه گیری مبتنی برهدف به سه گروه سنی70-65 و 75-71 و 80-76 در دو گروه زن و مرد به طور مساوی قرار گرفتند، تمرینات تعادلی به مدت یک ماه، 12جلسه هفته ای سه روز و هر جلسه به مدت 30 دقیقه انجام گرفت. در این پژوهش از آزمون ارزیابی قابلیت حرکتی(POAM) استفاده شد. داده ها توسط آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آنالیز واریانس اندازه های تکراری با نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از 48 نمونه مورد پژوهش 31درصد دارای شاخص توده بدنی زیر20 و 69درصد دارای شاخص توده بدنی بین 25 تا 20 بودند، در این بین 10درصد سابقه افتادن دو بار طی شش ماه اخیر را داشتند و 25درصد یک بار و 65درصد طی شش ماه اخیر افتادن را گزارش نکردند. افزایش امتیاز آزمون عملکرد تحرک آگاهانه قبل از انجام تمرینات تعادلی با امتیاز آزمون بعد از انجام تمرینات و یک ماه بعد تفاوت معنی داری داشت(001/0> p). اما تغییر امتیاز آزمون بین دو گروه زن و مرد تفاوت معنی داری را نشان نداد (154/0 (p<.
بحث و نتیجه گیری
این پژوهش نشان داد که تمرینات تعادلی می تواند قدرت عضلانی و تعادل را بهبود بخشد. انجام ورزش هایی جهت تقویت اندام تحتانی باعث افزایش استقلال عملکرد در هنگام فعالیت های روزمره و پیشگیری از افتادن در افراد سالمند می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
283
لینک کوتاه:
magiran.com/p907148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!