بررسی علل و نتایج انجام لاپاراسکوپی در مراجعین به مرکز آموزشی - درمانی شهید مطهری ارومیه در پنج سال اخیر (1388-1384)

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
لاپاراسکوپی یکی از روش های مهم تشخیصی و درمانی مخصوصا در دردهای مبهم شکمی، بررسی علل نازایی و... می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین علل و نتایج انجام لاپاراسکوپی در مراجعین به مرکز آموزشی - تخصصی کوثر در پنج سال اخیر(88-84) انجام گرفت.
مواد و روش کار
مطالعه توصیفی - مقطعی که داده های آن با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته و براساس اطلاعات پرونده بیماران بستری در محیط پژوهش که تحت عمل لاپاروسکوپی قرار گرفته بودند، استخراج شد. حدود 112 بیمار در بین سال های 88-84 در مرکز فوق لاپاراسکوپی شده بودند. داده ها بعد از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
بر اساس بررسی پرونده 112 بیمار مشخص شد که اکثر واحدهای پژوهش در گروه سنی 29-21 سال، 64 نفر (14/57درصد) که 6/19درصد آن ها نولی پار بودند. ریسک فاکتورهای مهم جهت انجام لاپاراسکوپی به ترتیب عبارت بودند از: سابقه نازایی اولیه (4/63 درصد)، نازایی ثانویه(2/23درصد)، سابقه آپاندسیت (1/7درصد)، سابقه سزارین (3/6درصد)، سابقه عمل جراحی در شکم(4/5درصد)، سابقه عمل اصلاحی بر لوله ها و سابقه EP هرکدام (9/0درصد).
در 57/28درصد موارد نتایج لاپاروسکوپی طبیعی و در 42/71 درصد غیرطبیعی گزارش شده بود که در یافته های غیرطبیعی، 5/37درصد تخمدان پلی کیستیک، 2/15درصد چسبندگی های لگن، 4/5درصد انسداد یک طرفه، 4/5درصد انسداد دو طرفه لوله ها، 4/5درصد اندومتر یوز و 7/2 درصد اندومتریوما گزارش شده بود.
بحث و نتیجه گیری
لاپاروسکوپی می تواند در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها که اقدامات کلینیکی و پاراکلینیکی غیرتهاجمی، تشخیص قطعی را مشخص نکرده اند، کمک کننده بوده و از اتلاف وقت و هزینه و انجام لاپاراتومی های بی مورد و عوارض آن و همچنین از تاخیر در تشخیص بیمارهای خطرناک بکاهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
289
لینک کوتاه:
magiran.com/p907149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!