فراوانی انواع اختلالات روانی افراد 15 ساله و بالاتر در شهر کرمان در سال 1386

پیام:
چکیده:
مقدمه

اختلالات روانی در کشورهای پیشرفته جهان به وسیله غربال گری و مصاحبه بالینی شناسایی می شوند. با توجه به اینکه مطالعات همه گیرشناسی اختلالات روانی در کشور ما کوتاه مدت بوده و تعداد مطالعات انجام شده کم و محدود می باشد، پژوهش حاضر با هدف بررسی تعداد مبتلایان به اختلال روان پزشکی درافراد 15 سال و بالاتر در شهر کرمان و تعیین نوع بیماری انجام شد.

روش

در قدم اول 1527 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایاز بین خانواده های شهر کرمان انتخاب و پرسش نامه 28 سئوالی سلامت عمومی (GHQ – 28) به عنوان ابزار بررسی سلامت و غربال گری اختلالات روانی با مراجعه به درب منزل تکمیل شد. در این مطالعه نمره برش 6 و بالای 6 در نظر گرفته شد. در مرحله دوم از 490 نفری که این نمره برش را کسب کرده بودند (4/69%)، 340 نفردر مصاحبه بالینی DSM – IV شرکت کردند.

یافته ها

در مجموع 1/32 درصد از افراد (5/34 درصد زنان و 1/27 درصد مردان) مبتلا به اختلال روان پزشکی بودند. فراوانی اختلالات روان پزشکی در میان اشخاص 65 ساله و بالاتر، 1/35 درصد، اشخاص 64 – 45 ساله 3/35 درصد، افراد مطلقه 100 درصد، افراد بیوه و همسر مرده 8/45 درصد، افراد بی سواد 2/40 درصد، دانشجویان و دانش آموزان 9/36 درصد، افراد خانه دار 7/34 درصد و افراد با سطح پایین اقتصادی اجتماعی 8/34 درصد بود که به طور مشخص بیشتر از سایر افراد این نمونه بود. همان طور که انتظار می رفت بیماری اختلال افسردگی اساسی و هراس به ترتیب با فراوانی 8/6 درصد و 3/4 درصد در این مطالعه شایع ترین اختلالات روان پزشکی شناخته شدند. فراوانی اختلال اضطراب منتشر 8/2 درصد، اسکیزوفرنیا 9/. درصد و اختلال دوقطبی تیپ یک 3/. درصد به دست آمد.

نتیجه گیری

میزان اختلال افسردگی و اختلال اضطراب منتشر از دیگر مطالعات داخلی شایع تر بوده و با بعضی مطالعات خارجی مطابقت دارد. تفاوت های فرهنگی و ابزارهای غربال گری می تواند از دلایل این تفاوت باشد.یافته های پژوهش می تواند به برنامه ریزان در تدوین برنامه های اجرائی بهداشت روان کمک کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
291
لینک کوتاه:
magiran.com/p907291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!