میزان جذب یون فلوراید در دندان های سالم با کاربرد وارنیش و ژل فلوراید (بررسی آزمایشگاهی)

پیام:
چکیده:

بیان مساله: استفاده از گونه های مختلف فرآورده های فلوراید به عنوان یکی از درمان های پیشگیری نقشی مهم در مقاوم ساختن دندان در برابر پوسیدگی دارد.

هدف

پژوهش کنونی، با هدف بررسی میزان جذب فلوراید در مینای سالم به دنبال کاربرد وارنیش دورافلور (®Duraflor) و مقایسه ی آن با ژل (Sultan®)APF انجام گردید.
مواد و

روش

در این پژوهش تجربی، 20 دندان سالم پره مولر که به دلایل ارتودنسی کشیده شده بودند، به گونه ی تصادفی به دو گروه تقسیم شده و هر دندان نیز به دو نیمه ی مزیالی و دیستالی (یک نیمه شاهد و دیگری تجربی) برش یافت. سطح معینی به صورت نیم دایره بر روی مینای هر نمونه به مدت 1 ساعت در برابر ژلAPF (Sultan، USA) یا وارنیش فلوراید (5 درصد) دورافلور (Topex) قرار گرفت و سپس به مدت 24 ساعت در دمای 37 درجه ی سانتی گراد در بزاق مصنوعی نگهداری گردید. پس از آن جهت تهیه ی بیوپسی مینا به مدت 30 ثانیه توسط اسید پرکلریک 5/0 مول اچ و پس از هر بار با KOH2/0 مول شسته شد. سپس محتوای فلوراید و کلسیم آنها به ترتیب با روش-های پتانسیومتری و اسپکتروفتومتری اندازه گیری گردید. برای آزمون های آماری از کولموگروف- اسمیرنوف (Kolmogorov-smirnov)، تی زوج (Paired t) و تی دانشجویی (Student t) استفاده شد.

یافته ها

یافته ها نشان دهنده ی جذب مقادیر چشمگیر فلوراید در نمونه های ژل APF و وارنیش دورافلور بود. آزمون تی زوج در هر گروه تفاوت نیمه های شاهد و تجربی را معنادار نشان داد (وارنیش: 002/0= p، ژل: 039/0=p). همچنین میانگین جذب فلوراید در وارنیش دورافلور برابر ppm78/2069 و در ژل APF برابر ppm 99/1050 بود.

نتیجه گیری

کاربرد ژل استانداردAPF و وارنیش دورافلور موجب جذب فلوراید در مینای دندان شده بود، هر چند به نظر می رسد که وارنیش دورافلور قابلیت جذب بیشتری را نسبت به ژل فلوراید APF توسط مینا داراست.

زبان:
فارسی
در صفحه:
214
لینک کوتاه:
magiran.com/p909358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!