مقایسه آگاهی، نگرش و عملکرد زنان مشاغل مختلف شهر گرگان نسبت به خودآزمایی پستان سال 1388

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به این که سرطان پستان به عنوان یک مشکل بزرگ بهداشتی رو به افزایش است و همچنین نقشی که خودآزمایی پستان در تشخیص زودرس این سرطان و مرگ ومیر ناشی از آن دارد و نیز اهمیت دانش، نگرش و عملکرد زنان در این زمینه این تحقیق برای مقایسه آگاهی، نگرش و عملکرد (KAP) بر روی زنان شهر گرگان که دارای مشاغل مختلف بودند، صورت گرفت.
روش بررسی
یک مطالعه توصیفی- تحلیلی، مقطعی با نمونه گیری تصادفی از بین سه گروه شغلی پرستاری، معلمی و کارمندان ادارات گرگان با استفاده از پرسشنامه و مراجعه مستقیم پژوهشگر صورت گرفت. پرسشنامه دو قسمتی بود که قسمت اول شامل اطلاعات دموگرافیک نمونه ها و قسمت دوم پرسشنامه (KAP) راجع به آگاهی خودآزمایی پستان 16 سؤال، راجع به عملکرد 6 سؤال و در رابطه با نگرش 12 سؤال بود. اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss و تست های آماری کای دو و میزان فراوانی و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
مجموعه نمونه ها شامل 330 نفر بود که در هر گروه 110 نفر بودند، سن نمونه ها بین 22 تا 54 سال با میانگین و انحراف معیار 39/0 ± 9/33 سال بود، از نظر قومیت بیشترین (8/91 درصد) فارس و (2/98 درصد) تحصیل کرده بودند. درمجموع پرستاران از نظر آگاهی 7/67درصد و عمکلرد6/78درصد بهترین وضعیت را داشتند و معلمان 9/68 درصد بهترین نگرش را داشتند. براساس آزمون کای دو بین قومیت و تحصیلات با میزان آگاهی، قومیت و تحصیلات و تاهل با میزان عملکرد و نگرش تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت، ولی بین شغل و تاهل با میزان آگاهی و شغل با میزان عملکرد و نگرش تفاوت آماری معنی داری وجود داشت. همچنین براساس آزمون آانالیز واریانس بین آگاهی و میانگین سن و عملکرد با سن ارتباط معنی داری وجود نداشت ولی بین میانگین سن با نگرش تفاوت معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری
این تحقیق نشان داد که میزان آگاهی، عملکرد و نگرش در کل متوسط می باشد و به برنامه های آموزشی بیشتری برای خودآزمایی پستان در خانم ها نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p909506 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!