بررسی اثر نانوهیدروکسی آپاتیت بر ضایعات اروزیو مینای دندان های دائمی پس از مواجه با ماء الشعیر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مصرف نوشیدنی های گازدار اسیدی مهم ترین عامل اتیولوژیک اروژن محسوب می گردد. تحقیقات نشان می دهند که نانو هیدروکسی آپاتیت پتانسیل رمینرالیزه کردن ضایعات پوسیدگی اولیه را دارد. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر نانوهیدروکسی آپاتیت بر میکروسختی مینای دندان مولر سوم سالم پس از مواجه مینا با ماءالشعیر به صورت آزمایشگاهی بود.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش آزمایشگاهی بر روی 18 دندان کانین شیری سالم و فاقد هرگونه پوسیدگی، سایش، ترک و هیپوکلسیفیکاسیون انجام شد. بعد از اندازه گیری میکروسختی، دندان ها در 40 سی سی دلستر لیمویی بهنوش قرار گرفتند. سپس میکروسختی ثانویه اندازه گیری شد. در مرحله بعد دندان ها به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه درمان در محلول نانوهیدروکسی آپاتیت و گروه کنترل در آب لوله کشی قرار گرفتند. درپایان، میکروسختی دندان ها مورد سنجش قرار گرفت. تغییرات میکروسختی داخل هر گروه با آزمون Paired T و میکروسختی بین گروه ها با آزمون ANOVA مورد قضاوت قرار گرفت.
یافته ها
میکروهاردنس 18 نمونه پس از غوطه وری در دلستر لیمویی بهنوش به 5/92 درصد میزان میکروهاردنس اولیه کاهش یافت و آزمونPaired T نشان داد که این اختلاف از لحاظ آماری معنادار است (009/0=P). میکروهاردنس 9 نمونه موجود در گروه آب پس از غوطه وری در آب شهری به 3/99 درصد میزان میکروهاردنس ثانویه رسید و آزمونPaired T نشان داد که این تغییر از لحاظ آماری معنا-دار نیست (6/20= p). میانگین میکروهاردنس 9 نمونه موجود در گروه نانوهیدروکسی آپاتیت پس از قرار گرفتن در معرض نانوهیدروکسی آپاتیت به طور متوسط به 2/98 درصد میکروهاردنس ثانویه رسید و آ‍زمون Paired T نشان داد که این تغییر به لحاظ آماری معنادار می باشد (012/0=p).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه حاضر نانوهیدروکسی آپاتیت می تواند ضایعات اروزیو حاصل از بوجود آمده بر اثر مصرف دلستر لیمویی را رمینرالیزه نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p909553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!