بررسی فراوانی عفونت استافیلوکوک طلایی مقاوم به متی سیلین (MRSA) و استافیلوکوک طلایی مقاوم به وانکومایسین (VRSA) با تعیین MIC با روش E-Test

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت های ناشی از استافیلوکوک اورئوس به طور فراگیر در سطح جامعه و بیمارستان ها رخ می دهند. هدف مطالعه بررسی شیوع مقاومت به متی سیلین و وانکومایسین در استافیلوکوکوس طلایی در بیماران بیمارستان سینا و هم چنین مقایسه دو روش آنتی بیوگرام بوده است.
روش بررسی
مطالعه حاضر طی سال 89-1388 بر روی بیماران بستری در بیمارستان سینا، تهران انجام گرفت. 85 نمونه مثبت استافیلوکوک طلایی با دو روش دیسک دیفیوژن و E-test برای اگزاسیلین و وانکومایسین بررسی شدند.
یافته ها
46 مورد از 85 بیمار، مذکر بودند. میانگین سنی افراد 213/19±46/51 سال بود. 67 نفر (8/78%) از بیماران مبتلا به عفونت بیمارستانی با استافیلوکوک بودند. فراوانی استافیلوکوک مقاوم به متی سیلین (MRSA) حدود 50% بود. 93% از 43 بیمار مقاوم به متی سیلین عفونت بیمارستانی داشتند. مدت زمان بستری، استفاده از روش های تهاجمی، سابقه مصرف آنتی بیوتیک و نوع آن، از عوامل مقاومت به متی سیلین بود. خوشبختانه موردی از مقاومت به وانکومایسین دیده نشد و فقط یک مورد مقاومت بینابینی به وانکومایسین (VISA) دیده شد. بین نتایج حاصل از دیسک و E-test هم خوانی وجود داشت.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع مقاومت به متی سیلین در عفونت های بیمارستانی به نظر می رسد استفاده از کلوگزاسیلین نمی تواند جایگاهی برای شروع درمان ضد استاف به صورت Empiric داشته باشد و بر عکس در عفونت های کسب شده از جامعه به دلیل مقاومت کمتر استفاده از کلوگزاسیلین در درمان اولیه توصیه می شود. از طرف دیگر به نظر می رسد با توجه به گرانی روش آنتی بیوگرام با E-test بتوان به نتایج دیسک های معتبر در آنتی بیوگرام اعتماد نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
344
لینک کوتاه:
magiran.com/p912507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!