بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان غیر پزشکی نسبت به راه های انتقال و پیشگیری از ایدز در شهرستان رفسنجان

پیام:
چکیده:
مقدمه
پیش نیاز اجرای عملیات اصلاح رفتار برای کاهش انتشار بیماری ایدز در بین جوانان درک آگاهی و نگرش های آن ها در ارتباط با موضوعات مربوط به ایدز می باشد. اگر منظور این است که در جوانان خطر ایدز تقلیل یابد ضروری است، بدانند که چه خطراتی وجود دارد و چگونه می توان از آن اجتناب نمود. این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان غیر پزشکی نسبت به راه های انتقال و پیشگیری از ایدز به عنوان پیش نیاز فعالیت های اصلاحی بعدی انجام شد.
روش
این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 384 نفر از دانشجویان غیر پزشکی به روش نمونه گیری داوطلبانه صورت گرفت، دانشجویان داوطلبانه و با آگاهی کامل از موضوع پژوهش در مطالعه شرکت کردند. داده های مطالعه بر اساس پرسشنامه پژوهشگر ساخته مشتمل بر چهار بخش اطلاعات دموگرافیک، دانش (20 سؤال)، نگرش (11 سؤال) و رفتار (16 سؤال) جمع آوری شد. به دلیل محرمانه ماندن اطلاعات، دانشجویان پرسشنامه را پس از تکمیل داخل صندوق سربسته می انداختند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.17 با آزمون های آماری کای دو، من ویتنی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردید و داده های با 05/0> pمعنادار تلقی شدند.
یافته ها
282 نفر (4/73%) از افراد تحت مطالعه زن و 102 نفر مرد (6/26%) و میانگین سنی آن ها 2±22 سال بود. میانگین نمرات دانش شرکت کنندگان 4±4/50، نگرش 26/2±4/18 و رفتار 2/2±3/24 بود. 6/89% آن ها از دانش خوب، 2/80% از نگرش نسبتا مثبت برخودار بودند. و 6/52% از دانشجویان رفتاری امن در برابر بیماری داشتند. بین نمرات دانش با نگرش (25/0rs=)، همچنین نگرش و عملکرد (237/0rs=) اختلاف معنادار مشاهده شد (0001/0p<).
نتیجه گیری
نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که با ارتقای دانش، نگرش و عملکرد افراد نیز ارتقا می یابد. همچنین افرادی که نگرش مثبت تری نسبت به بیماری داشتند از رفتار امن تری برخوردار بودند. بنابراین با ارتقای آگاهی و درک افراد می توان میزان رفتارهای پر خطر را کاهش داد و زمینه کنترل این بیماری مهلک را فراهم ساخت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p912737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!