ژئوشیمی و سنگ شناسی تراکی آندزیت های آنالیسم دار منطقه ی اردها، شمال بزقوش، شمال غرب ایران

پیام:
چکیده:

سنگ های آتشفشانی مورد بررسی در جنوب سراب، و در شمال کوه بزقوش واقع شده اند، که شامل روانه های آندزیت های پورفیری، گدازه های تراکی آندزیتی همراه با توف می شوند و در شمال منطقه با رسوب های جوان کواترنر پوشیده شده اند. این سنگ ها دارای درشت بلور هایی از آنالسیم، الیوین، پیروکسن و پلاژیوکلازند. بافت اصلی این سنگ ها، پورفیری با زمینه ی اینترسرتال است. با توجه به آنالیزهای شیمیایی، سنگ های منطقه ی مورد بررسی، در گستره ی تراکی آندزیت و فنولیت تفریتی قرار می گیرند. همچنین این سنگ ها دارای ماهیت پتاسیم قلیایی بالا تا شوشونیتی با ویژگی های پرآلومینیوم هستند. بر اساس بررسی های انجام شده آنالسیم این سنگ ها اولیه بوده و به طور مستقیم از تبلور ماگما حاصل شده اند. سنگ های شمال غربی بزقوش به طور مشخصی، غنی شدگی از عناصر LILE (مثلا U، Tb، Ba، Rb K،) را نشان می دهند. غنی شدگی عناصر ناسازگار Kو Rb و بیهنجاری منفی Ti و Nb در این سنگ ها بیشتر با گدازه های حاصل از پوسته ی زیرین سازگار است. نمودارهای عنکبوتی و الگوی عناصر REE نشان می دهد که سنگ های این منطقه از یک خاستگاه یکسان به وجود آمده اند. غنی شدگی این عناصر می تواند به دگرنهادی گوشته یا آلایش پوسته-ی قاره ای وابسته باشد. با این وجود بی هنجاری منفی (TNT) Nb، Ta و Tb و نیز با در نظر گرفتن احتمالی فرورانش نئوتتیس در منطقه، به احتمال زیاد غنی شدگی عناصر ناسازگار می تواند نتیجه ی تاثیر فرورانش بر منابع گوشته ای باشد. بر اساس بررسی عناصر REE، ماگماهای مادر سنگ های مورد بررسی احتمالا از یک خاستگاه گارنت لرزولیتی فلوگوپیت دار با درجه ی ذوب بخشی کم 4 تا 6 درصد، تحت فشار 30 تا 35 کیلوبار و در عمق 90 تا 100 کیلومتری ریشه گرفته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
311
لینک کوتاه:
magiran.com/p916075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!