مقایسه دو دوز مختلف انفوزیون رمی فنتانیل بر روی نمره آپگار نوزادان و بیداری حین بیهوشی عمومی در مادران تحت عمل سزارین انتخابی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
رمی فنتانیل یک داروی مخدرکوتاه اثر است که علی رغم عبور سریع از جفت، در بدن جنین نیز به سرعت متابولیزه می گردد و اثرات سوء کمتری بر جنین اعمال می کند. هدف از انجام این مطالعه بررسی مقایسه ای دو دوز مختلف انفوزیون رمی فنتانیل بر روی آپگار اسکور نوزادان و بیداری مادران به هنگام بیهوشی عمومی در سزارین الکتیو می باشد.
مواد و روش ها
این کارآزمایی بالینی دوسوکور بر روی 90 مادر 18 تا 35 ساله کاندید سزارین انتخابی انجام شد. مادران با روش تخصیص تصادفی به 3 گروه مساوی شامل انفوزیون رمی فنتانیل با دوز μg/kg/min 2/0 (گروه مورد)، انفوزیون نرمال سالین با همان حجم و سرعت (گروه شاهد) و انفوزیون رمی فنتانیل با دوز μg/kg/min 1/0 (گروه مورد) تقسیم شدند. نمره آپگار نوزادان در دقایق 1 و 5 پس از تولد ثبت شد. فشارخون و ضربان قلب مادران، قبل از شروع القاء بیهوشی و بلافاصله قبل و بعد از لوله گذاری تراشه و 5 دقیقه بعد از آن اندازه گیری و ثبت شد. داده ها توسط آزمون های T-test، Ânova و Repeated measures مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
میانگین فشار سیستولیک و دیاستولیک و ضربان قلب مادر قبل از القا، یک دقیقه پس از لوله گذاری، 5 دقیقه پس از لوله گذاری و نیز پس از خروج جنین در گروه های مورد کمتر از گروه شاهد بوده است و از لحاظ آماری تفاوت معنی داری داشت(05/0p<). میانگین آپگار نوزادان در دقایق اول و پنجم در سه گروه از لحاظ آماری تفاوتی معنی داری نداشت(05/0p<).
استنتاج
به نظر می رسد که داروی رمی فنتانیل دارای اثرات کنترل کننده و محافظتی بر تغییرات نوسانی فشار خون و ضربان قلب مادر بوده و اثرات سوء آشکاری بر مادر و جنین اعمال نمی کند. این یافته ها می تواند تاییدی بر استفاده گسترده تر از این داروی مخدر سیستمیک در کمک به بیهوشی در عمل سزارین باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p916430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!