بررسی نقش سویه های تیپیک اشریشیا کلی انتروآگره گیتیو (tEAEC) در اسهال کودکان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سویه های اشریشیاکلی انترواگره گیتیو عامل ایجاد اسهال حاد و مزمن و اسهال پایدار در کودکان می باشند. این سویه ها دارای الگوی چسبندگی اختصاصی اگره گیتیو (stacked brick) به سلول های اپیتلیالی مانند HeLa و HEp-2 هستند. استفاده از تکنیک PCR بر اساس حضور ژنهای مرتبط با ویرولانس، تشخیص سویه های EAEC را تسهیل می نماید. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی روش PCR ژن pCVD432 جهت شناسائی سویه های EAEC و وجود ژنهای ویرولانسastA، aap، aafA، aggA، aggR جهت افتراق سویه های تیپیک و آتیپیک EAEC می باشد.
روش بررسی
در این تحقیق 140 نمونه مدفوع جمع آوری شده از کودکان زیر 12 سال دارای اسهال مراجعه کننده به بیمارستان بعثت همدان در سال 87-86 مورد برسی قرار گرفتند. بعد از تلقیح نمونه ها به محیط مکانکی آگار در دمای 37 درجه سانتی گراد بمدت 18 ساعت انکوبه گردیدند. بعد از شناسائی کلنی های اشریشیاکلی با تستهای بیوشیمیائی، ابتدا با استفاده از پرایمر pCVD432 که اختصاصی سویه های EAEC است، سویه های EAEC شناسایی و پس از آن فاکتورهای ویرولانس آنها با استفاده از پرایمرهای اختصاصی ژن های ویرولانس aggR، aggA، aafA، aaP و astA مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
از 140 بیمار مبتلا به اسهال 15(8/10%) سویه اشریشیا کلی دارای ژن pCVD432 ایزوله گردید. ژن aggR در 11(3/73%) سویه شناسائی گردید. ژنهای aggA و aafA به ترتیب در 3 و 4 ایزوله وجود داشت. ژن aap در 9 سویه و ژن astA در 7 سویه مثبت گزارش گردید. چندین ترکیب مختلف از شاخص های ژنتیکی در بین سویه های EAEC مشاهده شد و مشخص گردید که شایعترین الگوهای ژنومی aggR-aap با 3/53% وaggR-aafA با 7/26% بودند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که در این منطقه سویه های EAEC یکی از شایعترین پاتوژنهای روده ای محسوب می گردند. PCR ژن pCVD432 بعنوان معمول ترین هدف جهت شناسائی مولکولی این سویه ها می باشد. سویه های تیپیکال EAEC با دارا بودن ژن aggR شیوع بالائی در سویه های ایزوله شده دراین منطقه را نشان داده اند و با توجه به الگوی فاکتورهای ویرولانس دارای هتروژنی هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p916473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!