بررسی تاثیر نوع رابطه اکلوزالی بر پارامترهای پریودنتال

پیام:
چکیده:
مقدمه

نقش نیروهای اکلوزالی بر سیستم های دندانی که تحت تاثیر بیماری های پریودنتال قرار گرفته اند به خوبی مشخص نشده است. شواهد مبین آن است که نیروهای بیشتر ممکن است میزان تخریب یا ماهیت ضایعه را تغییر دهند. اکلوژن دندانی به عنوان یک فاکتور دخیل در بیماری های پریودنتال شناخته شده، تئوری های مختلفی در مورد روابط اکلوزالی و تاثیر آن بر ملاحظات درمان وجود دارد. روابط بین الگوهای اکلوزالی و تاثیر آن بر پریودنشیم با وجود پژوهش های متعدد و متناقض به خوبی شناخته نشده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر روابط مختلف اکلوزالی بر پارامترهای پریودنتال بود.

مواد و روش ها

این پژوهش از نوع مقطعی (Cross- Sectional) بود. تعداد 60 بیمار سالم انتخاب شدند که دارای روابط اکلوزالی Group function، Anterior rise و Cuspid rise بودند (3 گروه 20 تایی). در هیچ کدام از موارد انتخاب شده، تماس در سمت بالانسینگ وجود نداشت. سپس پارامترهای پریودنتالی شامل pocket depth، attachment level، keratinized gingival recession و plaque index در این بیماران اندازه گیری شد. سپس داده ها بین گروه ها در صورت طبیعی بودن با استفاده از آنالیز ANOVA و در صورت توزیع غیر طبیعی با آزمون Kruskal Wallis بررسی شدند (05/0 = α).

یافته ها

در بین 3 گروه، فقط لثه کراتینیزه تفاوت معنی داری را نشان داد و با استفاده از تست Tukey معلوم گردید که این تفاوت بین گروه اکلوژنی Cuspid Rise و Anterior Rise دیده می شود. همچنین در مورد لثه کراتینیزه، تفاوت معنی داری بین فک بالا در گروه های مختلف وجود داشت. با استفاده از تست Tukey مشخص گردید که این تفاوت در بین گروه های Cuspid Rise و Anterior Rise نیز وجود دارد (05/0p value <).

نتیجه گیری

با توجه به یافته های این پژوهش، اینکه کدامیک از الگوهای اکلوژنی بر دیگری برتری دارد به درستی مشخص نیست. هر چند که در Cuspid rise، افزایش لثه کراتینیزه مشاهده شد. به عبارت دیگر، هر سه الگوی اکلوژنی از لحاظ تاثیر بر پارامترهای پریودنتالی، عمق پاکت، سطح چسبندگی و تحلیل لثه، تقریبا مشابه بودند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
147
لینک کوتاه:
magiran.com/p917563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!