بررسی ژنتیکی چاقی مفرط خانوادگی ناشی از جهش طبیعی در مولکول گیرنده لپتین و مدل سازی تغییرات ساختار فضایی گیرنده در اثر جهش

پیام:
چکیده:
چاقی بعنوان یک معضل جهانی، یک نوع اختلال با عوامل متعدد محسوب می شود. این عوامل می توانند شامل عوامل محیطی، متابولیکی و ژنتیکی باشند. بر اساس نتایج تحقیقات و مطالعات ژنتیکی در دهه اخیر، انواع جهشهای مختلف در جایگاه های متفاوت کروموزومی برای این اختلال کشف گردیده است. لپتین یکی از مهمترین هورمونهای مترشحه بافت چربی با نقش محوری در تنظیم ثبات انرژی و متابولیسم از طریق اشتها و گرسنگی است. این هورمون به گیرنده لپتین در سطح بسیاری از سلولهای بدن بخصوص در ناحیه هسته ونترومدیال هپوتالاموس معروف به مرکز اشتها متصل می شود که می تواند دامنه های علامت دهی درون سلولی را فعال کند. گروه کوچکی از انسانها که در آنها جهش در ژن تولید گیرنده لپتین صورت گرفته است و در نتیجه نسبت به لپتین مقاوم می باشند، دارای اشتیاق پایداری برای غذا بوده که این مسئله منجر به ایجاد چاقی مفرط می گردد. برای بررسی ژنتیکی چاقی مفرط خانوادگی ناشی از جهش در مولکول گیرنده لپتین، DNA گلبولهای سفید خون افراد مورد آزمایش در این پژوهش استخراج و مورد تعیین توالی قرار گرفته است و ساختار فضایی متعارف احتمالی بر اساس مدل سازی سوئیسی قسمتهایی از بخش خارج سلولی گیرنده لپتین که دچار جهشهای طبیعی شده اند مورد مقایسه با ساختار متعارف احتمالی سالم همان قسمتها قرار گرفته است. در این پژوهش ما دو مورد خواهر جوان در یک خانواده روستایی کردی-ترکی نزدیک مرز ایران و ترکیه را که دچار دو جهش بد معنی هموزیگوت در گیرنده لپتین شده اند را معرفی نموده ایم. والدین آنها برای هر دو جهش هتروزیگوت بوده اند. این جهشها احتمالا از طریق اختلال در سیگنال یا علامت دهی لپتین، اثرات خود را در ایجاد چاقی اعمال نموده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1606
لینک کوتاه:
magiran.com/p918992 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!