بررسی شیوع عوامل انگلی و قارچی روده در بیماران همودیالیزی شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه و تحت همودیالیز، به واسطه ی اختلال در عملکرد لکوسیت ها و کاهش تعداد آن ها، اختلال در پاسخ های ایمنولوژیک مانند فاگوسیتوز و کموتاکسی و نیز اختلال در عملکرد کمپلمان دچار ضعف سیستم ایمنی بوده، مستعد ابتلا به عفونت های فرصت طلب می باشند. در زمینه ی شیوع عفونت های انگلی و قارچی روده در بیماران تحت همودیالیز مطالعات محدودی وجود دارد و با همین هدف، این بررسی انجام شد.
روش ها
330 نمونه ی مدفوع از بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه که تحت همودیالیز بودند، جمع آوری شد. پس از ثبت مشخصات بیماران در پرسش نامه، بر روی هر نمونه ی جمع آوری شده آزمایشات مستقیم، تغلیظ، رنگ آمیزی وکشت با روش های آزمایشگاهی ویژه انجام گرفت.
یافته ها
شیوع آلودگی به انگل ها و قارچ های روده ای در بیماران تحت همودیالیز به ترتیب 9/23 و 1/36 درصد محاسبه گردید. اندولیماکس نانا با 4/6 درصد و ژئوتریکوم کاندیدوم با 9/10 درصد به عنوان شایع ترین گونه ی انگلی و قارچی روده در بیماران دیالیزی گزارش شدند. بیشترین میزان آلودگی به انگل ها و قارچ های روده ای به ترتیب در گروه سنی 65-51 سال (7/29 درصد) و بالای 65 سال (3/60 درصد) مشاهده شد. بین سن و شیوع انگل ها و قارچ های روده ای رابطه ی معنی دار آماری به دست آمد (به ترتیب 002/0 = P و 004/0 = P). بین جنسیت و شیوع عفونت های انگلی روده هیچ رابطه ی معنی داری وجود نداشت (184/0 = P)، در حالی که بین جنسیت و شیوع عفونت های قارچی روده اختلاف معنی دار آماری مشاهده شد (028/0 = P). بین شیوع عفونت های انگلی و قارچی روده با طول مدت دیالیز و وضعیت بهداشت ظاهری رابطه ی معنی دار آماری وجود داشت (05/0 > P) اما با محل سکونت افراد تحت مطالعه هیچ رابطه ی معنی داری به دست نیامد (05/0 < P). شایع ترین شکایت گوارشی بیماران مورد بررسی یبوست و پس از آن نفخ شکم گزارش شد.
نتیجه گیری
نظر به این که میزان شیوع عفونت های انگلی و قارچی روده در بیماران تحت همودیالیز از درصد به نسبت بالایی برخوردار است، به پزشکان و متخصصان نفرولوژی پیشنهاد می شود که قبل از تجویز داروهای مختلف، بیمار را از نظر عفونت های انگلی و قارچی روده مورد آزمایش کلینیکی قرار دهند. همچنین توصیه می شود که آزمایش مدفوع از نظر بررسی میکروسکوپی و کشت جزء آزمایشات بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه که قرار است تحت پیوند کلیه قرار گیرند، در نظر گرفته شود تا در صورت وجود عوامل عفونی، بیماران به سرعت تحت مراقبت و درمان قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1655
لینک کوتاه:
magiran.com/p919000 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!