بررسی توزیع فراوانی و توزیع سنی انواع کیست های نئوپلاستیک و غیر نئوپلاستیک تخمدان در نمونه های سیستکتومی

پیام:
چکیده:
مقدمه
کیست های تخمدان از جمله شایع ترین وضعیت های پاتولوژیک تخمدان هستند. این مطالعه با هدف تعیین توزیع فراوانی و توزیع سنی انواع کیست های غیر نئوپلاستیک و نئوپلاستیک تخمدان در نمونه های سیستکتومی تخمدان انجام شد.
روش ها
در این مطالعه ی مقطعی، جامعه ی آماری مورد مطالعه شامل زنان مبتلا به کیست تخمدان بود که از سال 1386 تا 1388 در بیمارستان بهشتی اصفهان تحت عمل جراحی سیستکتومی قرار گرفتند. تعداد نمونه، 200 عدد و روش نمونه گیری سرشماری بود. بیماران بر اساس سن در یکی از سه گروه پیش از بلوغ، سنین باروری و سنین پس از منوپوز قرار گرفتند. کیست های تخمدان به دو گروه غیر نئوپلاستیک و نئوپلاستیک تقسیم شدند. اطلاعات از گزارش پاتولوژی و پرونده ی بیماران جمع آوری و وارد فرم جمع آوری اطلاعات گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS تحت آنالیز آماری قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سن بیماران مورد مطالعه 8/9 ± 4/31 سال بود. 5/1 درصد بیماران در سن پیش از بلوغ، 92 درصد در سنین باروری و 5/6 درصد در سنین پس از منوپوز قرار داشتند. 42 درصد کیست ها نئوپلاستیک و 58 درصد غیر نئوپلاستیک بودند. ارتباط معنی داری بین ماهیت کیست و گروه سنی دیده نشد. اندومتریوز با فراوانی 18 درصد شایع ترین کیست تخمدان در بیماران مورد مطالعه بود و میانگین سنی بیماران بر حسب نوع کیست تفاوت معنی دار نشان داد. سروز سیست آدنوما و کیست درموئید هر یک با فراوانی 1/32 درصد شایع ترین کیست های نئوپلاستیک بودند و میانگین سن بیماران مبتلا به کیست های نئوپلاستیک بر حسب نوع کیست تفاوت معنی دار نداشت. اندومتریوز با فراوانی 31 درصد شایع ترین کیست غیرنئوپلاستیک بود و ارتباط معنی داری بین نوع کیست غیر نئوپلاستیک و گروه سنی دیده نشد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه کیست های غیرنئوپلاستیک تخمدان فراوان تر از کیست های نئوپلاستیک بود و اندومتریوز شایع ترین نوع کیست تخمدان بود. اکثریت کیست های تخمدان در سنین باروری مشاهده شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1684
لینک کوتاه:
magiran.com/p919003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!